På nätet, i radion och på klubben är det samma sak som gäller: Den som låter högst vinner. Även om det finns motkrafter till volymkriget lever trenden vidare och för de flesta finns det inte mycket annat att göra än att följa strömmen.

Problemet med dagens överanvändning av kompressorer och limiterpluggar ligger dels i att materialet förlorar sin dynamik, men också att ljudkvaliteten blir lidande. Så vad ska en stackars ljudingenjör göra när band efter band hör av sig och vill ha en volym som blåser locket av radion? Göra så gott man kan och minimera skadorna så mycket som möjligt.

Brainworx är en tillverkare som får det att kittla i fingrarna på luttrade ljudingenjörer, så när tyskarna äntligen släppte sitt svar på det ständiga problemet, var vi först ut med att fixa ett testexemplar.

Låt oss göra en sak klar från början: Brainworx bx_XL är ingen normal limiter eller multibandskompressor utan angriper problemet från en anorlunda vinkel. För att förstå vilken arena Brainworx spelar på, behöver vi introducera begreppet mid-side-recording, eller m/s som det normalt förkortas. Tekniken går ut på att man med två mikrofoner med olika upptagningskaraktäristik spelar in samma ljud: en mittensignal och en sidsignal.

När ljudet kommer in i bx_XL sker denna uppdelning automatiskt. Signalen delas inte bara upp i mid och side, utan mid-signalen delas även upp i två band: ett lågt och ett högt. På ett vis kan man säga att bx_XL är en trebandskompressor – men istället för att ha tre band som delar upp insignalen i tre olika frekvenser har vi istället två band mittensignal och en sidsignal.

På det här viset får man en helt annan kontroll över signalen än med en traditionell multibandskompressor. Att bx_XL är skapad av ljudingenjörer som verkligen spelar in musik är glasklart. Överallt finns de där små genomtänkta finesserna, som automatisk solofunktion för det band man jobbar på eller en mono-makerregel där du bestämmer att allt under en viss frekvens ska vara mono.

Förutom att varje band har sin egen kompressor, finns det även en tillhörande ratt med titeln XL. Genom att skruva på denna drar man igång en psykoakustisk funktion som skapar illusionen av mer volym, fast det egentligen inte blir det. En annan minst sagt revolutionerande funktion är den inbyggda sidechainfunktionen som låter dig välja vilket band som ska styra kompressorn på ett annat band. Det går exempelvis att låta de lägsta frekvenserna slå hål på mellanfrekvenserna. Som när man har en väldigt djup bastrumma och vill ge den lite mer utrymme.

Brainworx bx_XL saknar helt förprogrammerade inställningar, vilket vi ger två tummar upp. Det enda sättet att lära sig en kompressor är att arbeta med den och inte förlita sig på färdiga inställningar.
Vi testade bx_XL på en rad olika typer av material och det står helt klart att pluggen passar bäst på mer komplext material: mixar eller hela trumpaket. Det blir mer kompakt, luftigt och starkare – allt på samma gång. Men som de sadistiska kompressorplågare vi är, kan vi tyvärr säga att bx_XL är en ganska väluppfostrad limiter och det uppstår aldrig det där skorrandet som när interna komponenter riskerar att fatta eld.

Sammanfattning
Bx_xl är lite som ett hyper-mikroskop som låter dig zooma in och ut i olika delar av musiken. Efter en kvälls meckande med pluggen känns det som om man använt den hela livet och man drar snabbt ihop mixar som låter högre och har mer liv i sig. Men trots alla sina finesser och tekniska lösningar är bs_xl en limiter som spelar bäst på finlirets arena.

FAKTA
Brainworx bx_XL
Produkttyp: limiterplugg.
Tillverkare/kontakt:
Brainworx
(www.brainworx-music.de).
Pris: 354 euro.
Plattform: både Mac & pc
Format: vst, au, rtas.

Fördelar
- Låter bra.
- Lättarbetad.
- Många genomtänkta
hjälpfunktioner.

Nackdelar
- Passar inte för ”kreativ” kompression.

BETYG:
Ljudkvalitet: 4
Användarvänlighet: 4
Stabilitet/belastning: 4
Funktioner: 5
Prisvärdhet: 4