Niklas Olovson och Robin Lynch om ”Stupid girls”

Stupid girls var ett samarbete som kanske inte hade kommit till utan modern teknik. Producent­teamet Machopsycho satt i sin studio i centrala Göteborg, medan Pink befann sig i Los Angeles. För att minska avståndet satte man upp en videokonferens i programmet Ichat.
– Pink berättade vad hon ville ha, soundmässigt och beatmässigt. Lite hiphop, ska och en touch av rock. Vi var mera ute efter ett bra beat än en bra låt.
Texten och musikvideon har tydliga referenser till kändisar som Lindsay Lohan, Paris Hilton och Jessica Simpson. Texten kritiserar bland annat extrema kroppsideal, paparazzikulturen och avklädda musikvideor.
– Pink berättade storys om L.A. och dess kändisar, som fick oss att skratta högt. Vi tyckte att det skulle kunna vara ett bra tema att skriva om. Efter många om och men blev titeln Stupid girls.
– Vi kom först på ackorden på akustisk gitarr. Sedan kom vi på beatsen som vi loopade upp, vi la på syntar och gitarrer och till sist hittade vi på en synthook som är ganska utmärkande. Vi försöker ofta hitta på någon skön hookline som går i refrängen, förutom sången.
– Vi hittade rätt beat och stuk i första försöket och fick tummen upp av Pink. Att bygga spåret tog oss ungefär två timmar, sedan skickade vi över Pro Tools-sessionen till studion i L.A. så att Pink kunde renskriva melodi och text. Vi fick ett roligt telefonsamtal morgonen efter med en väldigt exalterad Pink som skrek ”Oh my god! It’s gonna be the first single! It’s a hit...!”.
Låten var ett av Machopsychos första stora uppdrag, och utrustningen de använde var relativt enkel.
– Det unika med hela låten och produktionen är ju egentligen att musiken är gjord på en billig liten M-box. Större delen av produktionen, förutom gitarrer och sång, kom till i Reason. Kontentan är att det inte krävs någon miljonstudio med extrem utrustning för att göra världshits. Å andra sidan mixades låten av Tom Lord-Alge som sitter i en monster­fet analog studio och fakturerar 30 000 dollar per mix.
– Låten är hookig. Texten är rolig men med ett seriöst budskap. Det är en feel good-låt med ett schysst groove som kom vid exakt rätt tillfälle, och med en spektakulär video som grädde på moset. Många har sagt att Stupid girls var låten som fick Pink tillbaka i spotlighten igen. Det är ju smickrande.

Fakta
Machopsycho
Göteborgskt producentteam som består av Niklas Olovson och Robin Lynch, båda låtskrivare och musikproducenter. Förutom Pink har de bland annat jobbat med Natalie Imbruglia, Backstreet Boys, Jessica Simpson och Teddy Geiger.

”Stupid girls” (2006)
Förstasingel från Pinks fjärde album, I’m not dead. Nominerades till en Grammy i kategorin Best Female Pop Vocal Performance. Sålde platina och toppade singellistor världen över. Låten är ett samarbete mellan låtskrivaren Billy Mann, Pink själv och Machopsycho.

Fredrik Thomander om ”Love is all around” (Agnes, Arashi, m. fl)

Love is all around skrevs från början på beställning till Agnes Carlssons andra skiva. Ett halvår senare släpptes den som singel med japanska pojkbandet Arashi, men då med japansk text och titeln We can make it.
Den har även dykt upp i utländska idolsammanhang. I sydafrikanska Idol var Love is all around vinnarlåten 2007, och blev följaktligen singel med vinnaren Jody Williams. Den australiensiska Idol-deltagaren Ricki-Lee släppte en singel med låten kort därefter, och även den spanska sångerskan Soraya Arnelas har gjort en version.
– Det är den av mina låtar som spelats in i flest versioner de senaste åren. Agnes skivbolag ville ha en upptempo, glad låt, med lugnare verser.
Låten skrev Fredrik tillsammans med sin vanliga låtskrivarpartner Anders Wikström.
– Jag har för mig att vi lyssnade lite på 70-talspop och -disco och blandade med en nypa Janet Jackson. Det är en låt som är lätt att gilla. Den har väldigt hookiga delar och ett universellt tema på texten, och slutligen en bra produktion.
– Själva skrivandet av låtens första version gick fort, några timmar max. Men när det blev dags för inspelning så skrev vi om refrängen bara en timme innan Agnes kom och sjöng. Sen började ett ganska långt produktionsarbete, där jag gjorde om produktionen flera gånger.
– Jag tror inte att låten hade blivit lika stor om vi hade behållt den första versionen vi gjorde. Många stora låtar jag varit med och gjort, har vi skrivit om flera gånger innan de blivit hits. Ingen bryr sig om hur lång tid du jobbat på en idé, det är bara hur bra den är i slutänden som räknas.

Fakta
Fredrik Thomander
Utgör tillsammans med Anders Wikström producentteamet Epicentre, baserat i Stockholm. Sjöng i gruppen Vildsvin på 90-talet. Bland meriterna finns låtar åt N’sync, Backyard Babies, Darin och Aqua.

Love is all around (2006)
Skriven av Fredrik Thomander och Anders Wikström. Ursprungligen sjunde spåret på Agnes Carlssons skiva Stronger. Låten blev inte någon Agnes-singel, däremot spelades den senare in av artister i fyra olika världsdelar.

Mauro Scocco om ”Himlen runt hörnet” (Lisa Nilsson)

Låten har väl ett ben i någon sorts Philly/Motown-värld, och ett ben i svensk poptradition rent musikaliskt. Det är en låt där jag först hittade en titel jag var väldigt nöjd med, och som sedan gav resten. Titeln var det som öppnade upp hela låten och idén. Samma sak som med Långsamt farväl för övrigt, som Lisa fick en hit med långt senare.
– Det fanns tidigt en idé om att göra soul på svenska för Lisa Nilsson, men med en stark popkänsla. Himlen runt hörnet var ett av de första spåren och satte tonen för albumet. Refrängen kom först. När den väl var klar och en idé om stuket vuxit fram var det bara att knyta ihop säcken. Den har inget stick, vilket jag tycker är rätt befriande!
Varför tror du låten blev en hit?
– En universell känsla i texten, förmodar jag, och den där refrängen är ju svår att missa. Sen kan jag inte nog framhålla Johan Ekelunds briljanta produktion, lysande! Det var mer än en person som tyckte jag var en idiot som gav bort låten... haha.
Om du skulle skriva låten idag, skulle du göra något annorlunda då?
– Nej, gud förbjude! Den ska vara precis som den är.

Fakta
Mauro Scocco
Slog igenom med Ratata 1981, byggde sedan en solokarriär med låtar som Sarah och Till dom ensamma. Startade skivbolaget Diesel Music 1989 och producerade triphop under täcknamnet Grobinski på 90-talet. Förutom Lisa Nilsson har han skrivit låtar åt Monica Zetterlund, Totta Näslund, Freddie Wadling, Peter Jöback med flera.

”Himlen runt hörnet” (1992)
En av Lisa Nilssons mest framgångsrika låtar som också gav Mauro Scocco en av hans många grammisar, Årets låt 1992. Låg på Svensktoppen i 17 veckor men blev som mest tvåa på singellistan, efter Mr. Bigs To be with you.