I förra numret gick vi igenom högtalare, slutsteg och mikrofoner. I den här tredje och avslutande delen av pa-guiden får vi ta del av de tillfrågade företagens slutsatser om vad du ska tänka på när du ska köpa pa-utrustning.
Utbudet av ljudutrustning har blivit större på senare år. Konkurrensen är dessutom hård, något som gynnar dig som kund. Det finns mycket att välja mellan och du får mer för pengarna än tidigare. Samtidigt kanske det stora utbudet gör det svårare att välja.
– Du får vad du betalar för, påpekar Oscar Ammer på Fitzpatrick.
– Det vill säga, köp inte det absolut billigaste om du vill ha något som ska fungera länge, fortsätter han.
– Tänk på ljudkvalitet, byggkvalitet och användarvänlighet. Finns det support? Vad händer när prylarna går sönder? Har leverantören reservdelar och service? Det är frågor du bör ställa dig, uppmanar Thomas Iderström på Adam Hall GmbH.

– Om du spelar seriöst, på heltid eller på hobbynivå, och vill att bandet ska låta bra, måste du investera i ett högtalarsystem med kvalitet, för det spelar ingen roll hur dyra och fina gitarrer du köper, hur vackert sångaren sjunger, eller att du har köpt den bästa basriggen, det kommer inte att låta bra om man inte har investerat i ett kvalitativt högtalarsystem. Jag skulle säga att du får räkna med 50 000 till 150 000 kronor, beroende på storlek, för ett bra nytt pa, hävdar Thomas Löfving på Prophon Audio och teknik AB.

– Köp inte det billigaste du hittar. Du kommer att ångra dig. Du får lågt andrahandsvärde, dålig mekanik och låg ljudkvalitet, varnar Göran Blomgren på AV1.
– Det är också viktigt att anpassa storlek efter behov, påtalar Oscar.
– Och att man väljer ett system som räcker till, fyller Hans-Erik Bäck på ILT i.
– Men tänk också på att du ska orka bära det och ha plats i fordonet, för att kunna transportera det, inflikar Thomas Löfving.

Dick Kronlund på Crafton musik AB kommer in och blir lite mer konkret:
– Man kan vid mindre gig, som ändå är lite krävande, kanske klara sig med endast en subbas om den är utrustad med signalutgångar i stereo, så att man kan släppa mixersignalen vidare till de bägge topparna. En 15-tums subbas arbetar lite snabbare och tajtare och kanske är att föredra vid mindre spelningar inomhus som inte är så volymkrävande. 18-tums subbasar rekommenderas för utomhusgig, säger Dick.

– Om du enbart vill ha sång i din monitor, välj gärna 8–12 tum. Om du föredrar en mer komplett ljudbild som även innehåller instrument, välj 12–15 tum, säger Dick.

Förutsättningar
Vårt pa-system är tänkt att passa trubaduren som spelar gitarr och sjunger på mindre ställen, ibland tillsammans med någon. Samme trubadur spelar även i ett mindre band som består av fem personer. Sättningen är trummor, elbas, elgitarr, klaviatur och tre sångare/sångerskor. De spelar coverlåtar för 25 till 150 personer i lokaler som är mellan 50 och 300 kvadratmeter. Efter att ha hyrt eller lånat ihop utrustning i ett par år vill de nu investera i ett eget pa-system.

"En topp per sida"
Thomas Löfving är inne på samma spår och föreslår:
– En eller två bashögtalare per sida, 15 tum eller 18 tum, beroende på storlek på jobb, antingen med inbyggda förstärkare i alla basarna eller där en bas drivs som passiv slav och då får sin förstärkning av den aktiva basen. En aktiv topp per sida, förslagsvis med 10–12 tums baselement och en en- eller tvåtums driver monterat på ett horn, med inbyggda förstärkare. Eller en passiv topp per sida som drivs av en aktiv bas, där all förstärkning, delning och bearbetning sker i basen. Då trubaduren kanske vill spela själv utan basar är en aktiv topp det bästa alternativet. Tänk på att det alltid är bra att ha kraftiga förstärkare, även om den fulla effekten inte kommer användas. En förstärkare som ligger och jobbar på max låter ofta väldigt illa, tipsar Thomas Löfving.

– Jag brukar tänka så här, fortsätter Johan Norgren på Bose, om jag köper ett pa som klarar minst 85–90 procent av de jobb jag gör, vilka brukar omfatta en publik på mellan 25 och 150 personer, så slipper jag bära på en massa onödig utrustning. På de övriga giggen finns ofta ett större pa på plats eller så kan jag hyra lite extraprylar vid dessa tillfällen.

– Kan man uppgradera/komplettera befintligt pa-system till en större rigg utan att behöva avvara/sälja av befintliga enheter? Det är ytterligare en fråga du bör ställa dig, lägger Dick till.

– Var kritisk till angivna specifikationer; effekt, ljudtryck med mera, råder Johan Björk på Standard Audio. Det finns många oseriösa aktörer som utlovar fantastiska prestanda på papperet, men som föga stämmer överens med verkligheten, menar Johan.

– Personligen tycker jag att det skiljer väldigt mycket mellan de olika systemen som finns på marknaden, anser Kåre Hjelm på SPL Produktion.

– Man kan ganska enkelt avgöra kvaliteten i ett ljudsystem, säger Thomas Löfving:
– Oftast kan det låta helt okej när man lyssnar på en cd-skiva, eller annan inspelad musik, på relativt låg nivå. Däremot klarar systemet oftast inte högre nivåer. Då märker man hur hög distorsion systemet har, genom att ljudet blir väldigt påträngande och elakt. Tänk på att hög distorsion är väldigt skadligt och kan ge tinnitus. Den kanske största skillnaden i ett billigt ljudsystem är att de oftast inte klarar av att hantera mängden information som ett band har. En komprimerad cd-skiva är en sak, men när bas, gitarr, trummor, synt och sång ska förmedlas låter det ofta ”grötigt” och odefinierat. Det kommer sig av låg kvalitet på komponenter, samt dålig headroom (nivåmarginal) och underdimensionerad teknik.

Trenden går mot digitala mixerbord, men de kräver dock lite mer
av användaren än vad analoga gör.

En analog mixer med tio kanaler plus två stereokanaler. Ett av många möjliga val för det mindre bandet.

Nytt eller begagnat?
– Frågan om man ska köpa nytt eller begagnat är inte lätt att svara på. Hur stor plånbok man har är naturligtvis en viktig faktor. Det går inte att komma ifrån att det många gånger kan vara värt att köpa begagnade produkter. Utbudet på begagnatmarknaden är så stort och man kan hitta många riktigt bra begagnade produkter till samma pris som sämre men nya varor. Det finns ett gammalt talesätt som lyder: som musiker är man för fattig för att köpa billigt. Kanske något att tänka på innan man bestämt sig, tipsar Dick.

– Nytt är nytt. Dels har du garanti på nya produkter, dels kan det vara svårt att veta hur mycket och hur hårt pa:t är använt, om du inte känner tidigare ägare. Dessutom går utvecklin-gen framåt och priserna har sjunkit de senaste åren, säger Hans-Erik.
– Fördelen med att köpa nytt är att garantier som lämnas ofta är bra, påtalar Johan på Bose.

– Det är både och, inflikar Johan B. Begagnat kan vara ett utmärkt alternativ även om priser på pa-system sjunkit rejält de senaste åren.
– Var inte rädd för begagnat, säger Göran.
– Men köper du begagnade sångmickar bör du räkna in en ny korg alternativt en rejäl rengöring i priset.

– Undvik dock begagnade produkter av väldigt låg ursprunglig kvalitet, då de oftast inte har samma livslängd som produkter av bättre kvalitet, menar Oscar.
– En begagnad utrustning kan vara en bra investering, tycker Thomas L. Då kan du få bra produkter till bra priser. Om du ska köpa begagnat måste du gå igenom produkterna så att du vet att allt fungerar.

Line array-högtalare staplas vertikalt på varandra och kan vinklas inbördes till en karaktäristisk bananform.

Aktiv högtalare med ett högtalarelement för bas- och nedre mellanregistret samt en driver med horn för övre mellan- och diskantregistret. En bra och enkel lösning som passar på spelningar i lokaler mellan 50 och 300 kvadratmeter.

Provlyssna
– Du bör alltid ha möjlighet att prova utrustningen, oavsett om den är ny eller begagnad. Jag tror inte på att köpa grisen i säcken, hur förtroendeingivande än säljaren verkar vara, råder Kåre.
Johan B, Oscar och Thomas L håller helt med, det bästa är att prova och lyssna – helst under så realistiska former som möjligt.
– Be att få lyssna på systemen och helst prova i en riktig situation, säger Johan B.
– Ja, börja självklart med att lyssna, uppmanar även Oscar.
– Du skulle ju inte köpa en bil utan att provköra den och du skulle inte köpa en ny gitarr utan att provspela många långa timmar. Samma borde gälla för högtalare. Prata med andra och fråga om de är nöjda. Testa alltid live innan du köper. Kräv att få låna olika riggar. Testa, utvärdera, försök att prata med professionella ljudtekniker, pa-firmor och andra i branschen som jobbar med högtalare dagligen och nattligen, tipsar Thomas L.

Vad är hett just nu?
Göran Blomgren på AV1:
– Avancerade processorer för systemteknik. Billigare digitalbord. Digitalbord över huvud taget. Effektstarka förstärkare och slutsteg.
Dick Kronlund på Crafton musik AB:
– Aktiva pa-system och digitala mixerbord.
Oscar Ammer på Fitzpatrick:
– Vi börjar se fler och fler aktiva lådor med processering för överkomliga priser. Generellt sett så ser vi en trend där man får mer prestanda för pengarna.
Johan Norgren på Bose:
– Små och aktiva line array-system som är portabla och håller en hög ljudkvalitet.
Johan Björk på Standard Audio:
– Aktiva priseffektiva högtalare, trådlösa mikrofonsystem (prisvärda samt godkända). För större system är det line array och digitala mixerbord.

Tack!
Vi tackar de medverkande företagen för värdefulla synpunkter.