Det är ett storslaget ljudlandskap som möter Studio när vi får förhandslyssna på låten Inimitable från Jimmy Wahlsteens kommande album No strings attached. Än mer imponerande blir det när vi får veta att så gott som alla ljud är skapade med en akustisk gitarr, slagverksljuden inräknade.

Akustisk gitarrmusik är en genre som inte riktigt lyft i Sverige, men det hoppas Jimmy ändra på med kommande soloalbumet No strings attached, som släpps i september. Han har tidigare gett ut 181st songs (2009) och All time high (2011). Redan det första albumet fick ett gott mottagande ute i världen, något som gör att han kan ge sig ut på turné fyra gånger om året till länder som Tyskland, Kanada och Storbritannien.

– En amerikansk radiokanal utnämnde första albumet till ett av årets bästa album, något som blev en viktig dörröppnare. Mitt skivbolag Candyrat är också väldigt tongivande inom den här genren. Med skivbolaget i ryggen och de fina recensioner jag fick har jag kunnat turnera mycket sedan dess, säger Jimmy när Studio träffar honom i hans källarstudio i centrala Stockholm. Det är här han tillbringar all tid när han inte är ute på turné eller gör ett av sina många inhopp som sessionmusiker med kända svenska artister.

Kända artister

Jimmy inledde sin bana som gitarrist i olika rockband, men började snabbt ta allt fler uppdrag som sessiongitarrist, både i Sverige och utomlands. Han har turnerat med artister som Eskobar, Lena Philipsson och Carola Häggkvist och dessutom ofta figurerat i olika tv-produktioner.

– Jag har alltid haft det akustiska gitarrspelet lite vid sidan av, men aldrig fått något riktigt utrymme eftersom jag satsat så hårt på att jobba som frilansgitarrist. Men 2009 tyckte jag att det var dags och det har varit otroligt inspirerande, det blev en riktig nytändning för hela mitt musikaliska utövande, säger Jimmy.

Jimmy spelar på akustiska gitarrer från svenska Sandén Guitars.

Hur ser processen ut när du skapar ett album?

– Det är tre faser egentligen. Först skriver jag låten, sedan övar jag på den, mycket, och så är hela produktionsfasen otroligt tidskrävande. Beroende på hur mycket jobb man har vid sidan av så kan det ta en månad att producera en låt, exklusive skrivprocessen. Det är ett hårt jobb att spela in och skriva musik, man måste verkligen plocka fram sina absolut bästa sidor.

– Jag lägger mycket tid på mina produktioner. För mig tar det tid att hitta rätt och jag kompromissar inte. Förra veckan rev jag en hel produktion, som jag hade hållit på med i flera veckor, och började om från början.

Jimmy berättar att han lägger mycket tid på att finjustera riggen så att han får till exakt det sound han är ute efter. Han kan hålla på en hel förmiddag och prova olika mikrofonplaceringar och radera tagningar som egentligen låter bra, men inte riktigt på det sätt som han vill att det ska låta soundmässigt.

De akustiska gitarrerna spelas in i ett dämpat inspelningsbås i Jimmys egen studio.

– När det gäller uppmickning har alla producenter sitt sätt att jobba på, jag jobbar alltid närmickat, extremt närmickat. Det blir lättare att jobba med soundet efteråt och så får man en väldigt skön attack i ljudet.

Tre mikrofoner samtidigt

Jimmy använder ofta tre mikrofoner när han spelar in akustisk gitarr:

– Jag kompletterar ofta med två mikrofoner som plockar upp andra frekvensområden från gitarren, som man kan ha som en krydda i slutsoundet. Jag brukar sätta en mick långt upp på halsen, nästan vid huvudet, också nära. Där får man en nasal, diskantig klang. Sedan sätter jag den andra micken snett till höger ner mot strängarna, så att man får mer av det basiga området.

Jimmy spelar ofta in med tre mikrofoner samtidigt. Favoritmicken från Ear Trumpet Labs är ansluten till en Pendulum-preamp.

Något som är kännetecknande för Jimmys solomaterial är att han med enbart sina gitarrer bygger upp storslagna ljudlandskap.

– Nyckeln till att skapa en bred ljudbild är att sätta capo på olika ställen på gitarrhalsen. Man ska inte vara rädd för att placera det på extrema ställen. I vissa låtar har jag spelat in med capo på trettonde bandet. Då kan jag dubba en linje en oktav upp till exempel.

– Sedan blandar jag alltid olika öppna stämningar i arrangemangen. Om du spelar i G dur så passar det bra att spela med ett capo på femte bandet i D dur-stämning. Då kan man lägga en stämma som spelar i A add 9-stämning med capo på tionde bandet, då hamnar du också i G dur. Sedan kan man också spela i öppet G utan capo – på så sätt får man väldigt bred spridning på soundet. De tre ihop blir garanterat ett massivt gitarrpaket.

I september släpps Jimmys nya soloalbum, det tredje i ordningen.

– Albumet bygger på styrkorna hos de två tidigare soloalbumen. Det är några låtar som dras mer åt det ambienta, atmosfärskapande hållet, men jag vill också lyfta fram de mer poppiga och melodiösa låtarna med direkta melodier och tydliga produktioner. Jag vill också hitta några spår som känns direkta och enkla. Jag försöker begränsa mig och inte plocka in för många element, kanske stråkar och bas men aldrig syntar.

– Ibland är det rätt läge att smycka lite med elgitarr, men det är ganska känsligt i den här genren. Det är när jag vill förstärka ett visst parti, då använder jag gärna en e-bow. Jag skapar ljudmattor med e-bow och flageoletter.

När det kommer till elgitarrer så spelar Jimmy på instrument från Gretsch och Fender. I studion använder han sig av en Fender Tonemaster-rigg:

– Jag tappar signalen från gitarren via en a/b-box – en signal går direkt till ljudkortet och pluggen CLA Guitars (från Waves, reds anm), och en går direkt till stärkaren, som jag mickar med bara en Shure SM58. Dom signalerna kompletterar varandra väldigt bra.

Du använder den akustiska gitarren som ett slagverksinstrument. Har du hämtat inspiration från andra eller har du kommit på mycket av tekniken på egen hand?

– I dag finns det många gitarrister på Youtube som använder gitarren väldigt percussivt, någonstans har jag väl inspirerats av det. I den nya gitarrvågen har gitarren blivit mycket mer än bara en gitarr, det är ett instrument som man kan göra allt möjligt med. Men jag har mina egna trick som jag tycker funkar bra. Jag brukar simulera en baskagge genom att slå på gitarrkroppen med handloven, sen brukar jag skapa virvelsound genom att snärta med tummen ovanpå gitarren. Sen har jag då mitt lilla trademark, att jag försöker imitera kantslag genom att slå med en ring uppe på baksidan av gitarrhalsen.

Har du några tips till den som vill utveckla sitt gitarrspel?

– Jag tycker att man ska försöka hitta sin styrka. Om man känner att ”det här är min grej” tycker jag att man verkligen ska hårdra det och finslipa detaljerna. Själv har jag alltid övat genom att skriva riff. Det är egentligen det mest personliga man någonsin kan öva på, det som man själv komponerar. Och det som man själv komponerar är man ju alltid bäst på att spela. Komponera är den absolut bästa övningsformen. Det tar både fram din egen personlighet och förstärker din befintliga teknik.

Egen spelteknik

Jimmy har utvecklat en egen spelteknik där han slår an strängarna med plektrum och fingrar samtidigt.

– När man övar högerhandsteknik handlar det om att man måste nöta in det. Det finns inget som man inte kan spela, det handlar bara om att man måste ge det tid. Fokuserar man ordentligt, kanske en kvart om dagen, på ett speciellt pattern så kommer man att nå dit. Jag använder lillfingret på högerhanden väldigt mycket när jag spelar – lillfingret på första strängen, ringfingret på andra och långfingret på tredje, sen är resten plektrum. Många förvånas över att jag använder lillfingret och tycker att det låter supersvårt. Svaret är att jag har övat på det ända sedan tonåren, och nu är det lika naturligt som vilken spelteknik som helst.

Don Ross, Tommy Emmanuel, och så förstås Jimmy Wahlsteen, är några av de akustiska gitarrister som blivit superstjärnor på Youtube med i vissa fall miljontals visningar.

– Jag märker verkligen att gitarrister är intresserade av akustisk gitarrmusik i dag. Det är 2000-talets motsvarighet till 80-talets gitarrhjältar. Jag ser också på mina work shops att fingerstyle akustisk gitarr är en genre som blivit allt mer populär, mycket tack vara Youtube.

Du har turnerat med Tommy Emmanuel. Lärde du honom några trick, eller lärde han dig några?

– När man turnerar får man faktiskt inte så mycket musikaliskt utbyte av varandra. Man är ju i logen och förbereder sig när den andre spelar. Jag brukade försöka hinna med att gå ut och lyssna på Tommys ”Angelina” varje kväll. Sen fick jag höra att Tommy gjort detsamma med min ”It´s your favorite”.

– Det är grymt trevligt socialt sett att turnera med en annan gitarrist men musikaliskt sett så är det ingen större skillnad om man jämför med en soloturné. Men visst händer det att man spelar duetter ihop. Det är också ett effektivt sätt att nå ut till sin målgrupp eftersom man ”lånar” varandras publik.

"På livespelningar kör jag helt lajnat med en Sunrise-mick och mickar från KnK Systems som går ut från en stereoutgång på min gitarr via en Pendulum-preamp som splittar kanalen i två och där jag har en trebands-eq på vardera kanalen. Jag använder effektloopen i Pendulum-preampen och går via Mainstage för att kunna använda alla effekter från Logic. Live så har jag en mjukvarusynt som ger mig ett basljud och som jag spelar med foten, via en midi-kontrollenhet som heter Keith McMillen Twelve step. Jag styr effekterna och triggar förinspelade loppar med Keith McMillen Soft Step. I Mainstage ligger varje låt i en separat patch, och så byter jag patch från midi-kontrollenheten. Live använder jag även en enkel livepedal från Boss, endast på vissa låtar. Jag vill inte loopa för mycket, jag är gitarrist inte loopartist."


Videoguide: Inimitable

Studio gick igenom gitarrarrangemanget i låten Inimitable från kommande albumet No Strings Attached tillsammans med Jimmy.

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Tre gitarrister som betytt mycket för Jimmy

Lasse Englund. ”Som akustisk gitarrist har han ett unikt sound och han har inspirerat mig enormt mycket. Han har ett fint tonspråk och är dessutom en bra kompositör.”

Mark Knopfler. ”Han har det där bra samspelet mellan plektrum och fingrar. Genom att använda långfingret i stället för plektrum får han en fantastisk snärt i sitt spel.”

Nuno Bettencourt. ”Helt fantastisk riffkompositör med känsla för rytmik.

Fakta: Jimmy Wahlsteen

Född: 1975
Bakgrund: började spela gitarr vid åtta års ålder, har spelat i åtskilliga rockband och länge varit verksam som sessiongitarrist.
Aktuell med: Spelar just nu in och producerar kommande albumet No Strings Attached, som släpps i september. I maj kommer första singelspåret.
Skivbolag: Candyrat Records.