Låten ”Din Soldat” kan knappast ha undgått någon. Singeln med Albin och Kristin Amparo har seglat upp som en av sommarens största hitar, sålt trippel platina och legat etta på såväl Spotify som Itunes. Artisten och textförfattaren bakom låten, Albin Johnsén, dök upp från tillsynes ingenstans och blev stjärna över en natt. Men som i så många andra fall började resan mycket tidigare än så.

– Jag började skriva rap-texter i tioårsåldern, men det var inte så himla bra texter då. Det är inte så himla bra nu heller kanske, men det var ännu sämre då, säger Albin med ett skratt.

Efter diverse projekt med olika grupper och duor som aldrig riktigt har lyft, bestämde sig Albin 2012 för att satsa på en karriär som soloartist. Beslutet kom från en vilja att bryta sig loss från tidigare samarbeten som präglats av allt för mycket kompromissande, och att han i samma period blev pappa.

– Jag hade kommit till en punkt i mitt liv där jag funderade över "vad är jag bra på, vad har jag lagt de där 10 000 timmarna på?" Och svaret är musiken. Men då var jag också tvungen att satsa helhjärtat, att bara hänga runt i studios skulle inte funka med var jag befann mig i livet.


Efter att ha lagt solokarriären åt sidan för låtskrivande och producerande har det blivit många timmar för Mattias Andréasson i producentstolen. ”Jag gillar hela grejen med att bygga allt själv och kan spendera hur mycket tid som helst med att leka med beats och samplingar”, säger Mattias.

Ganska snabbt efter beslutet att satsa på musiken fick Albin också ett skivkontrakt med Sony.

– Jag var skitglad och tänkte: ’nu händer det’. Men självklart hände ingenting. Det gick förvisso ganska bra för mig och jag släppte två singlar, men det var också en viktig lärdom att bara för att man signar med ett bolag så kommer inte framgången per automatik. Man måste själv vara på hugget och se till att nyttja skivbolaget på bästa sätt.

En annan artist som har fått erfara hur tufft det kan vara att försöka slå igenom som soloartist är Mattias Andréasson, känd från bland annat Idol och gruppen EMD. Då karriären aldrig riktigt tog fart efter tiden med EMD, bestämde sig Mattias för att satsa på att skriva och producera istället. Ett av de första jobben som producent var på singeln ”Även om”, skriven av Niklas Jarl och en då fortfarande okänd Albin Johnsén.

Efter det första samarbetet på ”Även om”, föreslog Albins manager Bosse Lundqvist om inte Albin och Mattias skulle fortsätta samarbetet genom att skriva något ihop. Motgångarna var på väg att vändas.

– Jag skickade ett över ett ganska uptempo låtförslag med två melodisnuttar. Albin fick direkt feeling för den ena melodin och skrev ihop en text supersnabbt. Resultatet blev Din Soldat, som också var det första vi skrev tillsammans, berättar Mattias när Studio träffar låtskrivarduon i Mattias källarstudio på Södermalm i Stockholm.

När låten stod färdig återstod en viktig pusselbit, nämligen att få ut den. Albins kontrakt med Sony var avklarat och han stod utan ett bolag som kunde släppa låten. Universals distributionstjänst för osignade artister, Spinnup, blev lösningen.

– Spinnup passade perfekt som distributionstjänst i det läget av min karriär jag befann mig i. Det är ett otroligt smidigt sätt att få ut sina låtar på alla digitala plattformar. Sen så lockade det så klart att man kunde bli scoutad av Universal via Spinnup.


Spartanskt och funktionellt. I Mattias lilla studio finns bara plats för det mest väsentliga.

Albin och Mattias kände direkt att samarbetet klickade och smakstarten med Din Soldat ledde så småningom till ett skivkontrakt med Universal. Strax därpå började de arbetet med den efterföljande ep:n, där samtliga låtar har skrivits och spelats in i Mattias studio.

I lokalerna finns ytterligare två studiorum, tillhörande de två andra EMD-medlemmarna Erik Segerstedt och Danny Saucedo. När det skulle bestämma vem som fick vilken studio drog Mattias det kortaste strået och fick den minsta studion. Här ryms bland annat en Mac Pro med Logic, en Fender jazzbass, en Fender Telecaster, en Roland XP-50, en Nord Electro 2 och en AKG C414 LTD-mikrofon.

– Det är klart man skulle vilja ha ett riktigt piano, men det får helt enkelt inte plats. På piano använder jag oftast Addictive Keys och deras Upright, det låter faktiskt riktigt bra om man tar sig tid och skruvar lite på ljudet.

Platsbristen har gjort att vissa organiska instrument, så som trummor, fallit bort naturligt, vilket har gjort att Mattias utmanat sig själv att hitta nya sätt att skapa ljud till låtarna.

– Jag försöker få det att låta så live som möjligt, men jag gillar hela grejen med att bygga allt själv och leka med beats och samplingar istället för att ta in en trummis som lägger trummorna. På en kommande singel har jag till exempel spelat in ljud från när jag spelar med take-away pinnar på en träpall som jag sedan pitchat ner. Innan samarbetet med Albin har jag gjort mycket RnB och använt klassiska 808-ljud. Det har försökt lyfta in i det här projektet också, bland annat i sticket på Din Soldat där en 808-kick bryter av låten på ett väldigt maffigt sätt.


Nyckeln till duons framgångsrika samarbete är att de låter varandra göra sin egen grej. ”Vi ger varandra extremt stor frihet när det kommer till det kreativa”, säger Albin.

I duon så har Albin och Mattias tydligt uppdelade roller där Albin skriver texterna och Mattias skriver musiken. Även fast de båda har erfarenhet av att jobba ihop med andra i olika konstellationer, tycker de att något annorlunda den här gången.

– En grej som gör att det funkar är att vi kan sitta tillsammans men ändå göra olika saker och respektera varandras områden. I många andra sessioner har jag känt mig låst och funderat mer på vad den andra parten ska tycka och tänka. Då håller man tillbaka sig själv och sina idéer, säger Mattias.

– Vi ger varandra extremt stor frihet, speciellt i början av processen, fyller Albin i. Hade jag kommenterat varenda ljudspår, eller om Mattias hade kommenterat enstaka ord i texterna, då hade det aldrig funkat. Men sen när man presenterar sina färdiga förslag, då måste man vara ärlig och ge varandra feedback.

När duon arbetar fram en låt börjar det ofta med en enkel pianoslinga ovanpå ett trumbeat som Mattias bygger ihop. När en låt börjar ta form så bouncar (exporterar, reds anm.) de låtskissen och sätter sig i olika rum för att jobba med sina respektive delar.

– Matte brukar sitta och spela och nynna lite och då kan jag få feeling. För mig blir musik mer visuella bilder och en känsla, jag har ingen musikteoretisk bakgrund, säger Albin.

– Albin är sjukt snabb, han kan skriva text till en låt som man bara kommit en liten bit in i. Sen när jag börjar jobba fram tydligare melodier och refräng, då kan han få en helt annan känsla och försvinna bort i en kvart för att sedan komma tillbaka med en helt ny text från scratch, säger Mattias.

I det närmaste arbetar duon för fullt med en ny ep att följa upp ”Din Soldat” med. På sikt är det ett album som är målet, men samtidigt menar Albin att det finns en fördel med att fortsätta släppa singlar.

– Det är ett bra sätt att hålla liv i det momentum vi har. Det finns ju alltid en risk med att släppa ett album, i värsta fall har har man lagt ner väldigt mycket tid och pengar på en tio-tolv låtar som ingen vill lyssna på. Då sitter jag hellre med lite is i magen och släpper låt för låt tills det finns en efterfrågan. För än så länge är Din Soldat mycket större än vad artisten Albin är.

Duons kompromisslösa arbetssätt vittnar också om att konceptet med att släppa singlar passar dem bra, istället för att under tidspress försöka jobba fram ett album.

– Vi jobbade nyligen med en låt som vi hade producerat ganska mycket på, bland annat lagt in två verser och refräng, men vi saknade ett stick. Albin gick iväg för att skriva text och jag började skissa på hur sticket skulle låta. När jag var klar så kändes sticket tio gånger fetare än resten av låten, så då var det bara att kasta ut resten och skriva om låten kring sticket, säger Mattias.

– Men det är så resultatet blir bra, att vi får jobba så. Vi hade lagt en sju-åtta timmar innan vi kastade ut nästan hela låten, men det arbetet var inte på något sätt bortkastat eftersom det ledde till något bättre, säger Albin.

Om duon kommer lyckas överträffa succén med Din Soldat återstår att se. Men var så säker på att de kommer försöka.

– När jag var yngre tyckte jag inte topplistemusik var intressant överhuvudtaget, men de senaste åren har jag tyckt det är roligare att skapa musik som kan nå en bredare publik. Det är sjukt spännande att försöka ta reda på varför en låt blir en hit, avslutar Albin.

Mattias Andréasson om fyra saker som använts på Din Soldat:

1. Stereo Delay (Logic)

Jag kopierar alltid leadsången till en separat kanal där jag kör FX returen av ett delay. I det här fallet ett stereo delay. Tycker det skapar en skön "rymd" i sången.

2. CLA Bass (Waves)

Jag är gammal basist så jag gillar att lägga lite extra kärlek på basen så det inte bara är syntbas. Men jag har alltid tyckt att det varit svårt att få fram det ”feta” när jag lägger livebas. Men med CLA pluggen blir det en skön botten utan att det blir för "mulligt" sound.

3. Lexicon Reverb

Istället för att lägga ett reverb på varje kanal som ska ha reverb brukar jag lägga ett Lexicon "Random Hall" reverb på en bus. Sen skickar jag allt jag vill ha reverb på till den busen.

4. Soundshifter Pich (Waves)

Enligt mig den bästa pitch pluggen. Framförallt för att det går att pitcha ganska mycket utan att ljudkvalitén blir allt för dålig. På Din Soldat har jag använt en blåssampling som jag sedan klippt sönder och gjort en egen slinga av genom att använda Soundshifter Pitch.

Fakta Din Soldat (ep)

  • Producent: Mattias Andréasson
  • Låtskrivare: Mattias Andréasson och Albin Johnsén
  • Mixning: Jonas Nordelius
  • Mastering: Tom Coyne

Fotograf i artikeln: Sebastian Ryde