Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering är ett sätt att förverkliga en idé eller ett projekt genom en sorts riskkapital, fast utan krav på affärsplan, att dina finansiärer räknar med 40 procent på insatt kapital efter det första året eller att de ens riskerar sitt kapital. Från en blygsam start runt 2005 har crowdfunding vuxit till en miljardindustri som finansierar allt från forskning till internethandel eller inspelningar av traditionella nyckelharpslåtar.

Man brukar skilja mellan fyra olika typer av gräsrotsfinansiering: donationsbaserad, som liknar välgörenhet där man skänker pengar till en god sak; belöningsbaserad, där man får en belöning relaterad till hur mycket pengar man satsar; delägarbaserad, vilket innebär att man blir delägare i ett företag genom aktier eller liknande; och lånebaserad, vilket helt enkelt är ett alternativ till banklån.

När det handlar om musik är den belöningsbaserade den dominerande och har finansierat festivaler, turnéer och inspelningsprojekt men också forskning och tillverkning som Pono, där Neil Young och bolaget bakom den bärbara hifi-spelaren lyckades få in 46 miljoner kronor från 18 220 medfinansiärer.

Vägen till finansiering
Att dra igång ett projekt är enkelt. Man gör det via en av finansieringsplattformarna där man presenterar sitt projekt och belöningsstegen för investerarna. De olika plattformarna har lite olika inriktning och även om man får räkna med att göra en massa fotarbete själv, företrädesvis via sociala medier, så har man förmodligen en bättre chans att synas om det finns många liknande projekt på plattformen, som exempelvis hos Pledge eller Kickstarter. Man lägger själv upp filmer och ljudfiler samt skriver en text där man berättar om projektet och motiverar finansieringen.

Hur mycket pengar man söker för sitt projekt är i de flesta fall helt upp till en själv liksom vilken belöning varje bidrag ger och hur länge man vill att kampanjen ska pågå. Skillnader finns dock. Hos Kickstarter räknar man med veckor för ett projekt medan ett album med en känd artist hos Pledge kan pågå något år eller så, och hos FundedByMe finns ett tak på hur mycket varje bidrag kan ge. Det gemensamma för alla former av gräsrotsfinansierad musik som bygger på en belöningsstege är att om den uppsatta målsumman inte uppnås så går pengarna tillbaka till alla som har satsat. Når projektet upp till den begärda finansieringen får man istället sin belöning motsvarande insatsen. Och precis som det skiljer mellan projektens storlek så skiljer det mellan belöningar. Här finns allt från några plektrum eller ett signerat exemplar av en cd till att man får sitt namn med som executive producer på Rufus Wainrights operaalbum för sin insats på 7 500 kronor, en Parker-gitarr som Queensryche använt i studion för 31 600 kronor eller att man får skriva en låt tillsammans med Art och Alexakis i Evergrey om man investerar 37 203 kronor i bandets album.

Morgan Ågren en av musikerpionjärerna
Ett av de första gräsrotsfinansierade projekten med svenskanknytning var filmen om Morgan Ågren, A drummer documentary, men det blir allt vanligare och på allt fler nivåer. Såväl lokala punkband som etablerade artister har producerat plattor med stöd från fansen.

Niclas Lundin är låtskrivare som började hos legendariska Murlyn och som senare har samarbetat med bland andra Dada Life, Martin Garrix, James LaBrie och Kristian Bush, och hade under en tid känt att han kanske borde göra något av de där låtarna som han skrev mer för sin egen skull. En separation för två år sedan satte igång tankeprocesser som gjorde låtskrivandet mer personligt åt ena hållet och en ny bekantskap som ledde fram till ett giftermål helt nyligen blev en källa till låtar med helt andra förtecken.

– Det blev så personligt att jag kände att jag måste ge ut det själv.


Niclas Lundin har jobbat med några av de största, men valde crowdfunding för ett av sina egna projekt. Foto: Pär Kihlberg

Niclas förstod att han inte skulle vara intressant för skivbolagen – en anonym låtskrivare utan någon fanbase att tala om – samtidigt som han verkligen ville genomföra projektet efter eget huvud, så han började leta efter alternativ. Pledgemusic tittade han först på men det blev av olika anledningar inte av men när så Kickstarter etablerade en svensk plattform hoppade han på den.

– Det var nog mest tajmingen som avgjorde men jag upptäckte att en kollega i USA körde en kampanj på Kickstarter och det spelade nog också roll.

Niclas är medveten om att han gjorde ett nybörjarmisstag i och med att han bara drog igång. Helst ska man ha ett par nyckelinvesterare som kan ge projektet fast mark från start. Nätverkandet har huvudsakligen gått via Facebook men Niclas erfarenhet är ändå att privata telefonsamtal gett störst utdelning i bidrag räknat.

– Samtalen är lite jobbiga att ringa för det känns som att man ber på sina bara knän men när man lärt sig att inse att det inte är välgörenhet utan att man faktiskt har något som är värt något för andra så går det bättre.

Niclas behöver 45 000 kronor och belöningsstegen går från en digital nedladdning en vecka före release till att man blir ägare till originalmålningen som utgör omslaget till CD:n. Men kontakten med investerarna via Facebook har också gett uppslag till belöningar.

– Jag erbjöd mig att via Skype skriva en låt med den som skänkte femtonhundra men fick förslaget att vi skulle vara i min studio istället så då blev det en belöning på nivån 2 400 kronor, vilket två personer hoppade på, och den var inte med från början.

Kampanjen ska ligga ute fem veckor, Kickstarter rekommenderar fyra – det ska kännas som ett tillfälle som man kan gå miste om ifall man inte hugger direkt – och är nu 12 000 kronor från målet.

– Jag känner att det kommer att gå bra. Det mesta som har hänt har hänt de senaste dagarna, och skulle det inte lyckas står jag visserligen på noll men jag kommer att genomföra projektet ändå.

Niclas avslutar med att finansieringen bara är en del av det hela. Han har redan fått en publik som han hoppas kommer tycka om musiken och sprida den vidare.

– Jag är inte intresserad av många lyssnare, jag är intresserad av intresserade lyssnare.

Niclas Lundins tips för en framgångsrik crowdfundingkampanj

  • Försök hitta två nyckelinvesterare och se till att alla dina vänner går in på första nivån så att projektet går igång ordentligt.
  • Inse att du har något som är intressant och värdefullt, inte att du vädjar. För mig har det nog varit den största vinsten.

Johan Kinde, för de flesta en gammal bekant från Lustans Lakejer medan några säkert lärt känna honom genom romanen Passera denna natt, valde plattform för sitt kommande album inspirerad av sin gode vän, författaren och debattören Johan Norberg, vars bok Leva och låta dö finansierades via plattformen FundedByMe. I avgörandeskålen låg också att bolaget var svenskt och att Johan kände att bemötandet och engagemanget var mycket positivt.


Johan Kinde från Lustans Lakejer, som även har skrivit romanen Passera denna natt, valde FundedByMe för sitt senaste album. Foto: Thron Ullberg

Samtidigt som Johan Kinde pratar om en viss nervositet och kallar det här sättet att finansiera ett album som ”att lägg huvudet på schavotten” om det hela skulle misslyckas ser han också flera fördelar med gräsrotsfinansieringen.

– När man går till ett skivbolag är det ett par personer som har bestämt att materialet är bra och ska ges ut men i mitt fall är det 252 personer som har gett mig det förtroendet.

Att detta inte bara innebär en annan sorts ansvar utan också inspirerar har han upptäckt under resans gång.

– Det är ju rätt fascinerande att jag, när jag gör den tionde skivan vid 51 års ålder, nu känner mig mer lustfylld än någonsin.

Däremot är han inte helt nöjd med FundedByMes belöningsmodell där taket är satt till 1000 Euro, vilket räknades om till 8 300 kronor.

– Jag hade velat ha en belöning som var mycket större och där man kunde få en hel konsert med mitt nuvarande band.

Och apropå belöningar så döpte Johan Kinde, i sann boulevardier-anda, nivåerna efter storlekar på champagneflaskor: Magnum, Salmanazar, Balthazar och Nebuchadnezzar.

Innan kampanjen drog igång gjordes en överslagsbudget som ska räcka till att göra klar inspelningen och det finns också en reservutgång i form av privat kapital ifall det skulle behövas mer.

– Inspelning, studio och musiker täcks men sedan har det dykt upp önskemål på vägen om en vinylpressning och den produktionskostnaden ligger utanför budget men det går att lösa.

Idén med en vinylutgåva dök upp under tiden har Johan också blivit lovad hjälp med omslag, promotion, konsertfilm och videoproduktion som en ren bonus. Crowdfundingen har med andra ord inte bara finansierat albumet utan som spinoff också bidragit till mycket av det nödvändiga runtomkring.

Johan använde Lustans Lakejers FB-sida – han tyckte det var onödigt att bygga upp en egen – och upptäckte hur effektiv Boost Post-funktionen var.

– Det gick på ett par hundra spänn och var värt varenda krona varje gång. Jag var skeptisk först men jag rekommendera det till alla som ska dra igång en kampanj för spridningen gav verkligen ringar på vattnet.

45 dagar varade kampanjen som gav 185 498 till soloalbumet. De flesta bidragen kom in mot slutet men Johan vill ändå trycka på hur viktigt det är att vara aktiv tidigt underkampanjen.

– Att man agerar på sociala medier är A och O, och även för mig, som ändå är relativt känd, tog det ett par veckor för folk att förstå att kampanjen pågick.

Och kampanjen har inte bara gett pengar och löfte om hjälp på annat sätt, den också bidragit på ett personligt plan.

– Jag lyckades skaka av mig obehaget som det innebär att behöva tjata och det är jag nog mest stolt över själv.

Johan Kindes tips för en framgångsrik crowdfundingkampanj

  • Var aktiv från början, försök vara pushy på ett bra sätt, och inte minst: använd Boost Post.

Plattformar för crowdfunding

Pledgemusic startades 2009 i England och är en plattform exklusivt för musik. Här återfinns projekt initierade av världsartister som Erasure, Slash och Rufus Wainwright, men också svenska Kajsa Grytt, vars album Jag ler, jag dör finansierades via Plegde. Hos Pledge kan man välja mellan att betala en avgift till Pledge beräknat på finansieringen eller ge motsvarande summa till en välgörenhetsorganisation. Plegdemusic har i dagarna också öppnat ett Skandinavienkontor med säte i Stockholm.
www.pledgemusic.com

Kickstarter etablerades 2009 i USA och har en inriktning mot musik, film, design, spel, mode, journalistik och teknik. Projekt som driver välgörenhet eller finansiella investeringsverksamheter tillåts inte. Man räknar med att 74 000 projekt har sjösatts sedan starten till en sammanlagd finansiering på 1 miljard USD. En avgift på 5 procent på den insamlade summan tas ut för de projekt som nått full finansiering.
www.kickstarter.com/sweden

Crowdculture är en plattform för kulturprojekt vars finansiering ser lite annorlunda ut jämfört med de övriga. Ingen avgift tas ut, varje projekt är istället samfinansierat genom ett antal regionala fonder: Landstinget i Jönköping, Region Blekinge, Landstinget Gävleborg, Region Södra Småland/Kronoberg, Västra Götalandsregionen och Filmregion Stockholm-Mälardalen. Projekten är också av en mer allmänkulturell prägel.
www.crowdculture.se/se

Fundedbyme startades i Stockholm 2011 och är till karaktären mer ett sätt att koppla ihop investerare och entreprenörer vilket gör att musik och andra kulturella projekt sorterar under Media and Entertainment. Avgiften är 6 procent av de insamlade medlen.
www.fundedbyme.com