Vi träffas i Christian Gabels studio i Vasastan, som han delar med en musikerkollega. Det är trånga gångar och många rum, och fullt av analog utrustning. Christian har hållit på med musik länge, men med soloprojektet 1900 var det första gången han komponerade själv.

– Jag trodde att när jag gjorde egen musik skulle det bli mycket synt, för jag är svag för det. Men när jag började med de här gamla bandarna, så märkte jag att det drog åt ett helt annat håll, säger han.

Bandarna han syftar på är gamla Tandberg-bandspelare, sådana man hade i skolan förr när läraren skulle spela upp någonting för klassen. Nu kan man hitta dem på loppisar, tillsammans med mängder av gamla band.

Tandberg 74,
Huvudinstrumentet, Tandberg 74, en stereobandare man kan hitta för några hundra på loppis.

Underliga ljud uppstår
Christian upptäckte att när han spelade in på de gamla bandspelarna, så uppstod spännande ljud som var helt omöjliga att förutse. Ibland raderas inte de gamla ljuden, ibland spricker de igenom och ibland ligger de parallellt hela tiden.

Resultatet är ett album med ett sound som verkligen sticker ut. Den gamla tekniken ger en känsla av nostalgi, samtidigt är ljuden väldigt spännande och drar till sig uppmärksamheten. Albumet Tekno är faktiskt en av de mer behagliga skivor jag hört på länge. Man kan nog höra en viss inspiration från Can och Kraftwerk, men genremässigt är det svårt att placera den. Är det pop? Eller konstmusik?

– Albumet har formen av experimentell musik, men det är korta små melodier, så egentligen är det popmusik. Jag inspireras av instrumentalmusik och det finns vissa likheter med vad andra gör. Men instrumentalmusik har en tendens att breda ut sig. Tekno är melodimusik, mycket går att vissla på, säger Christian.

– När man håller på mycket med musik blir det som en skada, man känner igen vad grejer är, "det där är en sån där bastrumma", och "vad fint de har fått till basen." Men när man var barn kunde man inte identifiera delarna, utan det var en helhet som var mystisk. Den känslan är mäktig tycker jag. Jag gillar när jag hör musik som jag inte förstår hur de har gjort, och när jag själv får till sådana resultat, säger han.

Api 512b
Christian mickar upp instrumenten och kör in dem genom en Api 512b-mikrofonförstärkare. Han använder ofta en dynamisk mick, till exempel Sennheiser MD21, som han tycker fångar kärnan i ett instrument bra.

Gör grunderna själv
Arbetssättet med 1900 har varit att Christian spelar in grunderna själv och sedan tar in andra musiker för pålägg, som till exempel Nino Ramsby och Thåström. Christian är själv trummis i Bob Hund, men har försökt att tona ner det rytmiska en del i det här projektet. Det är mycket klanginstrument, pianon, vibrafon och celeste. Men när instrumenten kommer in på den gamla Tandbergaren händer någonting. Det blir ljud som är svåra att identifiera. Vissa tagningar hör man att ljudet bara försvinner, det droppar bort, det är någonting med magnetismen och överföringen.

– Sådant kan man fixa digitalt, men för 1900 passar det utmärkt, säger Christian. Det känns som att musiken kämpar sig igenom någon dimma för att komma fram.

En av ljudeffekterna som uppstår är ett svaj på pianot som är häftigt, det låter riktigt gammalt, bortom retro och vintage.

– Ja, det är verkligen en av effekterna jag gillar bäst, när man hör att bandet rör på sig. Det är det som starkast skapar en känsla av nostalgi. Musiken skapar minnen som man inte vet vad det är. Jag förstår inte varför det triggar minnen. Den enkla förklaringen vore att det låter som kassettband eller vinyl som man lyssnade på som liten, men jag tycker inte att det låter så. Man associerar till någonting som man är osäker på om det är ett minne eller att man skapar det, säger Christian.

Omständlig process

Att jobba med gamla bandspelare är en ganska omständlig process, det är många timmar av att sitta och lyssna igenom massor av band som inte innehåller någonting användbart. Och gammal teknik har en tendens att gå sönder, en bandspelare började brinna när han höll på med den.

Tekno är det en låt som bara består av effekter, brus och toner, som låg på banden, Oceaner av radiovågor, annars har Christian inte utgått från något inspelat instrument, utan spelar in allting själv, men det blandar sig sedan med musik som finns inspelad på banden.

– Jag bara spolar till mitten av bandet och börjar spela in någonting. Banden är ofta gjorda så att man spelar in på halva bandet och så kan man höra grejer baklänges om man lyssnar på båda kanalerna. Det är mycket som händer som man inte kan planera. Det läcker över och spricker, vilket gör att man får skitmycket spännande ljudmässigt som bara är fel eller av en slump. Jag gillar syntar, men där sitter man och skruvar tills man är nöjd. Det är en helt annan sak att sitta med en maskin som inte riktigt vill samarbeta.

Singeln Vi med Thåström

Den första singeln från albumet som släpptes var låten Vi, där Thåström är med och nynnar på melodin. Se videon här.

– Jag har spelat trummor med Thåström tidigare och var med lite på Sällskapet-skivan som han och Pelle Ossler gjorde, och vi har jobbat mycket ihop. Jag ville ha något slags rysk manskör, och förstod att det skulle vara svårt att få tag i det, så jag tänkte på en låt från Sällskapets senaste skiva där de nynnar en melodi. Jag frågade om han ville komma till studion, och det ville han. Det var jättekul.

– Det var kanske inte den mest tillgängliga låten, men det är den jag gillar bäst själv, så jag tyckte det passar bra.

Mixar ner på rullband
Tekno är mixad i Pro Tools, det finns line-utgång på de gamla bandspelarna så det är bara att tanka in i datorn. I vissa fall spelade Christian in saker på datorn, och tog ut på Tandbergaren och sedan in i datorn igen. Det kan bli ostämt, otajt och skevt, men det är det som är charmen.

Innan den digitala mastringen mixade Christian ner skivan på rullband. När han höll på med inspelningarna till solo-projektet Krater gjorde han först en mastring från rullband, men eftersom det skulle användas i ett dataspel tyckte han att det brusade för mycket. Han trodde att bruset hade förstärkts i bandaren, så han gjorde bouncar istället och mastrade det. När han sedan hade möjlighet att A/B-jämföra, slutade med att han ändå gick tillbaka och mastrade från rullband, och tog bort lite brus.

Studer B67
Från Pro Tools mixar Christian ner allting till denna Studer B67 innan mastring.

– Jag brukar annars vara skeptisk till det här med att analogt ska vara så bra jämfört med datorer, men här var det en enorm skillnad. Det fanns en dynamik i ljudet som helt försvann från digitala bouncar, som jag förmodligen aldrig hade tänkt på annars. Det var som en glasruta framför, och när jag jämförde med det analoga som var det ett helt annat liv i det, som att man kunde ta på det, snarare än bara betrakta det, säger Christian.

Tekno släpps den 30 mars. Mer info hittar du på Christan Gabels sajt.

­