Idag ska vi prata om hur du kan använda reverb och delay på ett naturligt sätt när du mixar. Innan vi börjar vill jag dock understryka att detta är ett av många olika sätt att arbeta på. Med detta sagt…

Jag har alltid varit en förespråkare av enkelhet och så även när det kommer till användandet av reverb och delay. Syftet med dessa effekter är framförallt att skapa djup och rum i din mix, men även att tillföra en extra dimension i ljudbilden. Låt mig förklara. Om vi för en stund föreställer oss att vår mix är tredimensionell så har vi:

1. Bredden: Panorering till höger och vänster.
2. Höjden: Vilka frekvenser dina instrument har från botten till toppen.
3. Djupet: Hur du jobbar med exempelvis reverb och delay.

För att din mix ska vakna till liv måste du tänka i tre dimensioner och idag ska vi alltså tittare närmare på djupet. Till att börja med så brukar jag inte använda särkilt många reverb (eller delay) när jag mixar. Däremot använder jag nästan alltid lite reverb på alla kanaler. Testa gärna följande:

1. Skapa fyra effektkanaler som du döper till ”Rum”, ”Plate”, ”Hall” och ”Delay”.

2. På ”Rum” lägger du ett kort reverb som simulerar just ett rum. Vi talar om ett lite kortare reverb under en halv sekunds decay/utklingning. Här gillar jag att tänka ”trä” - Det får inte låta för hårt och kalt om rummet, mer åt det varma hållet. På ”Plate” väljer du ett lite längre plåtreverb, mellan en till två sekunders decay. Ju snabbare låt ju kortare reverb brukar vara en bra regel. På ”Hall” lägger du ett längre reverb som simulerar känslan av en kyrka eller större sal, två-fyra sekunders decay brukar vara lämpligt. Slutligen slänger du på ett delay på sista effektkanalen och ställer in en passade delaytid, som kanske synkar till projektets BPM i åtta- eller 16-delar. Här handlar det om tycke och smak. Poängen är i alla fall att du håller dig till fyra effektkanaler.

3. Vi börjar sedan med att skicka ”Rum” till samtliga kanaler i din mix. Börja exempelvis med trummorna och skruva till en lagom nivå där du får en känsla av trummorna befinner sig i ett rum. Här är det helt upp till dig själv hur mycket reverb du vill använda, om det ska vara en relativt torr eller blöt mix. Kopiera sedan denna inställning till övriga kanaler: Bas, gitarrer, sång osv.

4. Lyssna sedan på ”Rum”-kanalen i solo. Du ska nu höra effekten av rummet och lyssna efter så att alla instrument hörs. Vissa mer än andra, av naturlig skäl - Ju starkare instrumentet är inspelat ju mer av reverbet/rummet hörs. Klicka sedan bort soloknappen på ”Rum” och gå vidare.

5. Fortätt med ”Plate” - Här väljer du istället vilka instrument som ska få sin beskära dos. Plate brukar lämpa sig på gitarr, sång och trummor. Sedan fortsätter du likadant med ”Hall” och ”Delay” - Du kan tänka dig ”Plate”, ”Hall” och ”Delay” som lite mer kreativa effekter, det som ska lyftas fram eller flyttas bak, medan ”Rum” håller ihop mixen och ger låten en känsla av enighet.

6. Om du känner att det grötar för mycket, så är ett bra tips att skära allt under 300Hz på alla effektkanaler. Och om du det väser för mycket i toppen på exempelvis sången, så kommer ett high-cut-filter väl till pass. Att skära bort allt över 5000-6000 Hz på effektkanalerna brukar hjälpa.

7. Klart!

Det finns idag en uppsjö av reverb och delay att välja mellan och jag rekommenderar att du kikar närmare på något av följande: Valhalla Plate, Valhalla Vintage, Lexicon PCM, Native Instruments Reverb Classics och Softube TSAR-1.

BONUSTIPS: Låt alltid dina verser vara lite torrare, ha lite mindre stereobredd och lite mindre frekvensinnehåll i topp och botten än i refrängerna. På detta sätt får refrängerna, förutom sitt naturliga lyft, även en skjuts i både bredd, höjd och djup när du kickar igång allt. Magi!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar
Sound of wool – Min studio
Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska