Läsare av bloggen har garanterat hört mig tjata om det förut. Idag ska vi nämlingen prata om hur du får låtens kanske viktigaste del att lyfta: Refrängen! Och mitt koncept är mycket enkelt: Attackera lyssnaren från alla håll. Låt mig förklara. Musik, som så många andra konstformer, handlar om konstraster. Svagt/starkt, mörkt/ljust och så vidare. För att något ska upplevas som stort, måste något annat vara mindre. Detta är viktigt att påminna sig om då och då. För det sista vi vill är att det ska låta som musiklektionen i årskurs åtta där alla spelar samtidigt, hela tiden…

Nåväl, låt oss för enkelhetens skull säga att vi jobbar med en klassisk rocklåt med trummor, bas, två gitarrer, leadsång och körer. Vi vet att det låter fett med två gitarrer som spelar, distad bas, slapbackdelay och plåtreverb på sång och en virvel som smackar på rejält. Men behövs detta verkligen hela tiden? Svaret är ofta nej.

Om vi istället bestämmer oss för att hålla verserna någorlunda torra och smala, det vill säga att endast en gitarr spelar, trummorna har mindre kompression och reverb, basen är inte distad och sången har lmindre effekter än i refrängen. Lite mer mono helt enkelt! Istället väljer vi att fläska på med extra allt när refrängen kickar in, och vad händer? Jo, lyssnaren blir attackerad från alla håll och vi får:

1. En bredare ljudbild med två gitarrer utpanorerade till höger och vänster, istället för endast en i versen. Fler sångspår introduceras och kanske till och med trummornas överhäng breddas och förstärks en aning (om du nu valt att smala av detta i versen)

2. En djupare ljudbild: Mer reverb på sång, trummor etc, även kören tittar naturligtvis in med extra styrka och dynamik.

3. En frekvensmässigt större ljudbild: Mer topp och botten. Kanske ger du sången en extra knuff i mellanregistret och basen får lite mer sub och dist/övertoner. Allt för att skapa illusionen av extra allt.

4. En starkare ljudbild: Fler instrument spelar samtidigt, vilket ofta gör att låten upplevs som fetare. Det behöver dock inte alltid vara så, ibland kan det också bli grötigt och då är det bara att gå tillbaka till ritbordet. Dessutom är det nästan alltid en god idé att medvetet göra verserna svagare, inte bara genom att färre instrument spelar, utan också med hjälp av volym. Automatisera mera!

5. Körerna är inte att förglömma om du jobbar med sång. Sparsmakat i verserna, dubb och stämmor i refrängerna. Om det nu är detta soundet du är ute efter.

6. Tänk på rytmen. Versen mår ofta bra av att spela ett lite enklare komp, medan refrängen trycker på med fill-ins och extraslag.

7. Våga tänka nytt. Du skulle kunna strunta i allt ovanstående och gör precis tvärt om - En superliten refräng med få instrument/element. Kanske är det precis detta just din låt behöver?

Men... Låter inte verserna tråkiga då, kanske du frågar dig? Inte nödvändigtvis, här handlar det istället om att veta vad som är bäst för låten. Har du en bra grund att stå på, så kan du nästan alltid skala av en hel del och fortfarande fånga lyssnaren intresse.

För vad det egentligen handlar om är: Kontraster och attackera lyssnaren från alla håll.

BONUSTIPS! Ibland hjälper det inte att lägga till saker för att refärngen ska låta fett, då är det bättre att plocka bort i verserna!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar
Sound of wool – Min studio
Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska