Idag tänkte jag prata lite om dynamik, det vill säga volymens variation, och varför detta är viktigt för din musik. En bra låt har nämligen nästan alltid intressanta volymförändringar mellan exempelvis vers, brygga och refräng, eller egentligen hela tiden, för den delen. Lyssningsbar musik är sällan statisk, utan i ständig rörelse, precis som energi. Det pratas ofta om hur den senaste pluggen garanterat kommer hjälpa dig till välljud, men faktum är att det ofta är just dynamiken som skapar spänning och dramatik, inte någon equalizer, kompressor eller annan effekt.

Om du jämför två korta partier av en låt, där det ena är starkare än det andra, så upplevs det starkare partiet som mer kraftfullt. Detta beror på hur vi hör och kan förklaras med Fletcher-Munson-kurvan, som jag tidigare skrivit om här.

Den tekniska termen för skillnaden mellan starkt och svagt inom musik är dynamiskt omfång, eller dynamic range (DR) som det också kallas. Ett litet dynamiskt omfång uppstår om du komprimerar och limiterar för mycket, vilket nästan alltid resulterar i att musiken känns livlös. Detta innebär i förlängningen att du förlorar tydlighet, då transienterna försvinner och att anlagen från till exempel en virveltrumma går förlorat. Nu förespråkar jag inte att du ska skippa kompressorer och limitering helt, bara att dessa bör användas med största försiktighet. Speciellt i dag då i stort sett all digital musik normaliseras på streamingtjänster som Spotify, iTunes och Youtube. Läs mer om fenomenet här: Så volymstark ska din master vara 2016.

Men hur gör du då för att få en dynamisk mix? Egentligen är det hela mycket enkelt. Dels ska du akta dig för att komprimera med en ratio över 4:1 och dels ska du jobba med volymautomatisering, vilket nästa veckas Fredagstips kommer handla om.

Det finns olika verktyg för att mäta din musiks dynamiska omfång, där mina personliga favoriter är TT Dynamic Range Meter (går att hitta gratis på nätet om du letar lite) och betalpluggen Meterplugs Dynameter. Ett bra värde att eftersträva är DR11. Ju lägre nummer, ju mindre dynamik. Mindre än så, exempelvis DR8, innebär att din musik är mer komprimerad än nödvändigt och att den förmodligen kommer låta svagare och sämre på samtliga streamingtjänster. En annan sak att ta hänsyn till med anledning av volym kontra streamingtjänster är LUFS, detta kan du läsa om här.

Om du känner dig osäker och allmänt förvirrad gällande allt detta så kan du nästan visuellt se om din mix är frisk eller inte, efter att du exportest den. Nedan följer två exempel:

dynamik
En hälsosam mix med mycket dynamik som inte är onödigt limiterad.
odynamsik
En mix med lite dynamik som är hårt limiterad.

Kort och gott: Vill du att din musik ska låta så bra som möjligt? Tänk på dynamiken och komprimera inte i onödan. Nästa vecka skriver jag om volymautomatisering.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska