Idag blir det lite av en uppdaterad favorit i repris. Vi ska titta närmare på ett vanligt problem som många mixare och producenter brottas med, nämligen hur du får en tydlig och väldefinierad bas som inte tar överhanden.

1. Kopiera upp basspåret så att du har två identiska kanaler. Döp kanalerna till Bas Clean och Bas - FX. Lägg sedan båda kanalerna i en gemensam grupp som du kallar för BAS. Du kan naturligtvis döpa kanalerna till vad du vill.

2. Lägg valfri equalizer på Bas - FX och skär bort allt under 500 Hz och allt över 5000 Hz med ett högpass- respektive lågpassfilter. Fortsätt sedan med en exciter (eller liknande ljudförbättrare) och förstärk området runt 700-1500Hz, beroende på var basen låter bra. Lyssna efter anslag och strängljud. Dessa ska förstärkas. Om din exciter saknar eq-inställningar, så skruva bara tills basen låter tydligare.

3. Fortfarande på Bas - FX: Släng på någon form av distortion/fuzz för att skapa övertoner. Detta hjälper basen att sticka ut lite extra, utan att du behöver boosta med equalizer. Ditt inspelningsprograms befintliga pluggar räcker säkerligen gott och väl, men har du någon favoritplugg så använd den för allt i världen.

4. Nästa steg är att sänka volymen helt på Bas - FX och bara lyssna på Bas Clean. Blanda sedan försiktigt in Bas - FX med originalljudet och lyssna efter hur tydligheten och definitionen ökar. Komprimera båda kanalerna tillsammans i gruppkanalen och tänk på att lyssna på hela mixen samtidigt som du gör dina justeringar, det spelar ju ingen roll hur bra basen låter ensam. Det är helheten som räknas.

5. En bra grundinställning för tydlig baskompression är en ratio på 4:1 med en attack på 50 ms och release på 50 ms. För lite mjukare och jämnare kompression kan en ratio på 6:1 vara lagom med en snabbare attack på 0.3 ms och release på 600 ms. Men det enklaste är nästan att bara välja din favoritkompressor och ta någon förinställning och skruva på threshold tills det låter bra. En gainreduction på 3-6 dB brukar vara lagom. Två av mina personliga favoritpluggar för baskompression är Sknot Disto och Slate Digital FG-401 och gärna en kombination av båda för lite skit under naglarna.

6. Klart!

Men varför allt detta krångel? Jo, istället för att direkt sträcka dig efter en equalizer och boosta lite frekvenserna på måfå, så kan du göra detta med hjälp exciters/saturation/distorsion och jobba i lager. Varför? Ljudet blir då ofta både tydligare och mer musikaliskt. Detta fungerar naturligtvis inte enbart på bas, utan även sång, gitarrer, eller andra instrument som behöver sticka ut lite extra i mixen. Detta har jag skrivit om tidigare, här.

Ett annat och kanske ännu vanligare problem är att baskagge och bas ofta bråkar, något du enkelt råder bot på med följande knep:

1. Börja med att lyssna på baskaggen. Låter den som du vill? Släng på en spectrum analyzer och lägg märke till var baskaggen har sin lägsta energi. Låt säga att det är 60 Hz.

2. Lyssna på basen och gör på samma sätt. Säg att basen har sin lägsta energi runt 100Hz.

3. Gå tillbaka till baskaggen och öka området runt 60Hz med ett relativt smalt Q-värde på 3-4 med 3dB och sänk området vid 100Hz med lika mycket.

4. Sedan gör du likadant på basspåret, fast tvärt om! Sänk området runt 60Hz med -3db och förstärk området runt 100Hz.

5. Ibland kan det vara svårt att veta hur stark baskaggen ska vara i förhållande till basen och då kan följande knep hjälpa dig.

6. Klart!

Värt att notera är att detta naturligtvis bara är ett av många sätt som du kan jobba på. Ibland behöver du exempelvis inte förstärka, utan endast skära bort oönskade frekvenser. Anledningen till att jag i ovanstående exempel både boostar och skär är för att skillnaden mellan bas och baskagge ska bli så stor som möjligt. Det är då ofta lättare att placera dem i mixen.

BONUSTIPS 1: Trackspacer 2 är ett väldigt bra hjälpmedel för att råda bot på bråkande frekvenser i din mix. Fungerar ypperligt på bas och baskagge!

BONUSTIPS 2: Baskaggen har ofta mycket onödig gröt runt 300-400 Hz, beroende på hur väl den är inspelad. Detta kan du med fördel skära bort för att lämna plats åt övriga instrument. Det sköna klicket hittar du någonstans runt 5000 Hz.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se