Det var på NAMM-mässan 2013 som Korg presenterade en ny produktkategori: Volca. En trio små burkar till ett mycket överkomligt pris som tog avstamp i 1980-talsklenoder: trummaskin, bassynt och polysynt – alla med varsin enkel sequencer och synksladd med femvolts klockpuls emellan. Voila! En liten technostudio för under fem tusen spänn. Vi testade givetvis nyheterna när det begav sig. Efter det har även en samplare introducerats i Volcas släktträd. I Europa har vi fått vänta ett extra slag på att nummer fem i serien skulle komma hit. Under sommaren har Korg Volca FM börjat finnas i lager lite varstans, så det är hög tid för ett test av nykomlingen.

Det speciella ljudet

Yamaha DX-7
Originalet från 1980-talet: Yamaha DX-7. Produkten fick sedermera flera efterföljare.

Ah, fm-syntes! Det där säregna soundet som har varit i ropet ända sedan 1980-talet med Howard Jones, Depeche Mode och kompani, via 1990-talsklassiker som Lately-basljudet, Detroit-technons blippande och sedermera som en hörnsten i framförallt urban brittisk dansmusik. Detta exempelgörs av samtida producenter, bland andra Disclosure, som tagit fm-ljuden på en hundraelfte svängom upp på hitlistorna. Fm-syntesen är gubevars bra på mycket annat än att få igång dansgolv.

Förutom bastanta basar så är fm-syntesen mycket väl lämpad för elpianon, orglar (Chicago house!) och ambienta pad-ljud. Enligt förhandsinformationen skulle det vara möjligt att via så kallad sysex-information överföra ljud från Yamahas dx-serie, exempelvis världens mest sålda synt, DX-7. Detta var det andra momentet vi ville testa efter att först klämt på Volca FM:s reglage och lyssnat på ljudkvaliteten några timmar. Det gällde dock att hitta rätt metod och verktyg samt få alltihop att lira.

Tiotusentals inställningar

Dexed
Gratispluggen Dexed fungerar finemang som bibliotekarieprogram till Volcan.

Efter ett tags laborerande har vi fastnat för det öppna källkodsprojektet Dexed som finns till Mac, Windows och Linux. Det är en plugg som emulerar en DX7:a, men det är inte det som är intressant här, för du kan använda Dexed som ett biblioteksprogram för ljudinställningar gjorda på gamla DX-syntar, och här kommer det smått fantastiska: överföra ljuden till Volca FM.

Det finns tusen och åter tusen ljudbanker ute på nätverken som det bara är att ladda hem, packa upp och förhandslyssna på i Dexed. Se upp med LFO key sync-knappen i Dexed, dock. Om den är på om den ska vara av, eller tvärtom, kan det hända att din Volca FM inte ger ett pip ifrån sig. Om det händer, när du överfört ett ljud, så testa med att slå av eller på LFO key sync och skicka patchen igen. Det har funkat för oss så här långt.

Glöm bara inte att spara ljuden i Volcan efter att du skickat över dem (jepp, vi gjorde den missen!). Vi har nu tillgång till alla de maffiga 80-och 90-talsljuden och det är banne oss närapå mirakulöst. I ärlighetens namn så går det ju att använda Dexed i själv (eller Native Instruments FM8, exempelvis) för att uppnå samma sak, men Volcan och dess funktioner ger mer än det där lilla extra.

Och när vi ändå kreddar till höger och vänster så ska det gå att göra något liknande med Yamahas Reface DX, men det har vi inte haft möjlighet att pröva än även fast vi testade hela Reface-serien när den kom ut.

Låt oss bli lite tekniska

Volca FM
Liten men naggande god. Volca FM har fler finesser än föregångaren.

Med en matchvikt på 360 gram och måtten 193 x 115 x 40 mm är Volca FM en liten rackare. Men med tre röster som styrs av sex operatorer respektive 32 olika algoritmer låter enheten förhållandevis stort. Det låter en Yamaha DX-7 i högform, helt enkelt. Den inbyggda pyttelilla högtalaren måste vara där på kul och gör givetvis modulen inte rättvisa. Om du behöver höra FM utomhus - använd hörlurar istället. Korgs fm-modul har 32 minneplatser, vilket kan verka lite i underkant, men med en dator i andra änden av midi-in anslutningen är minnesplats inget problem i sig. I och med att du antagligen inte byter ljud mitt i en låt väldigt ofta så räcker 32 patch-minnen i en lajvsituation.

En välkommen finess, som inte fanns på de gamla dx-syntarna, är en chorus-effekten. Volca FM har en 16-stegs sequencer som i sin tur kan spara 16 olika mönster. Den har dock inget sångläge men kan stegas mellan sekvenserna. Till detta adderas så kallad motion sequence och warp som gör att du kan spela in förändringar du gör på reglagen, exempelvis ett filtersvep eller en accent via velocity-regeln. Detta livar definitivt upp den musik du skapar på Volca FM.

Sammanfattning

Kalla oss nostalgiska, men även om Yamaha DX-7 än idag är en favorit i testlabbet så är Volca FM en frisk fläkt, kanske främst för tillgången till enorma mängder med ljud att botanisera bland. Det är både hyfsat enkelt och roligt att vrida fram egna varianter med utgångspunkt från de medföljande ljuden.

Variabeln kul-för-kosingen går på ett rejält plus när det gäller hela Volca-serien och FM är redan en favorit för oss. Vi delar emellertid ut en lite svag fullpoängare för att midi-ut saknas. Det går dock att bygga in, för den händige, som det brukar heta. Se en video med Korg Volca FM här:

plus

Enkel att jobba med
Låter utmärkt
Stor tillgång till ljud

minus

Ingen midi ut
Behöver väska/skydd vid lajv-giggning
Inget sång-läge


Betyg:Betyg 10 av 10