Nya modellserien Lyd (betyder ”ljud” på danska) lägger sig lite mitt emellan, liksom vi som har kikat närmare på mellanmodellen. I Lyd-serien finns för närvarande tre storlekar, Lyd 5, 7 och 8 där siffrorna betecknar storleken i tum på bas/mellanregisterelementet. Det handlar om tvåvägs, aktiva närfältsmonitorer med basreflexhål på baksidan. Utanpå känns designen igen från tillverkarens andra modeller, med höga och djupa lådor med sina karaktäristiskt avfasade framkanter, men speciellt för Lyd är de mer användaranpassade ljudkontrollerna.

Dynaudio Lyd 7
Dansk design möter utmärkt ljud i Lyd-serien.

På baksidan finns ingångsanslutningar för xlr och rca, omkopplare för standby och ingångskänslighet samt strömbrytare. Men här sitter alltså också ett par olika filteromkopplare som skiljer sig något från vad man är van vid. Tekniken är processorstyrd och påverkar inte bara filter av/på, utan tar ett större grepp. Mellan Bright, Neutral och Dark skiljer sig ljudet främst i det övre mellanregistret, medan Wall/Free-omkopplaren är mer komplex. Den tar hänsyn till att ljudet från en monitor förändras mycket, framför allt i det övre basregistret (”bumligheten”), beroende på om den står nära en vägg eller fritt i rummet.

Fiffiga reglage

Den tredje ljudkontrollen, kallad Bass Extension, reglerar hur djupt ner i lågbasen Lyd går. Där nere ”äter” frekvenserna gärna upp energi och kan göra det svårt för mindre monitorer att spela rent på högre volymer. Normalt arbetar ju studiotekniker på ganska måttliga nivåer och då går Lyd 7 ner till som lägst 45 Hz, men detta omfång kan alltså begränsas (i tre steg á 10 Hz) för att möjliggöra riktigt starka nivåer utan att det börjar låta illa. Fiffigt..

Dynaudio Lyd 7
Lyd 7 har både xlr- och rca-anslutningar samt reglage för att filtrera ljudet

I referenslyssningen kör vi inspelningar mastrade av den legendariske Bob Ludwig, bland andra Daft Punk, Ascension Church Choir, Regina Spector och ZZ Top. Det genomgående intrycket är att Lyd 7, särskilt med fullt basregister och på måttliga volymer, spelar mycket rent och neutralt. Stereobilden är tydlig med en mycket exakt mittpunkt och både snabba attacker i basen och transienta slagverksljud högre upp i frekvensbandet återges med stor precision. Vissa monitorer i den här prisklassen tenderar att låta hårt i övre mellanregistret men det märker vi inget av här. Nära-väggen-upplevelsen blir också avgjort bättre i Wall-läget.

I mixtestet, alltså där vi testar hur väl en mix gjord i Lyd 7 står sig ute i den krassa verkligheten, finner vi att de går att jobba länge med utan att man blir trött - och att våra mixar låter utmärkt både i flotta anläggningar och i köksradion. Det enda vi har att anmärka på här är att monitorerna har ett lite starkare egenbrus än vi hade räknat med, men vid normalt arbete stör det inte.

Sammanfattning

Lyd 7, mellanmodellen i Dynaudios nya studiomonitorserie, är ett prisvärt alternativ för den mindre studion eller som närfältare i en större. De olika ljudkontrollerna är mycket enkla att använda och gör precis vad de ska. Bra köp!

Utmärkt ljudkvalitet
Enkla ljudkontroller

Lite mycket egenbrus
Gummifötter ingår inte


Betyg:Betyg 8 av 10