Analog Heat alstrar alltså inget ljud själv. Den förvränger på olika sätt inkommande signaler och produktnamnet är träffande. Signalkedjan är helt analog men med digital styrning för editering och minneshantering. Detta är den brukliga tekniken när ljudkvalitet ska kombineras med smidighet. Den fyrkantiga metallådan på rejäla gummifötter utstrålar i vanlig Elektron-anda en gedigen kvalitet både i reglage (alla sitter påfrontpanelen) och anslutningar (sitter på baksidan, se faktaruta).

Design och funktioner

Den stora ratten i mitten ger åtta grundljud av välja på, var och en med sin egen analoga krets, med olika former av boost, saturation, enhancement, distorsion och fuzz. Separata reglage finns för drive och mix och i en ganska liten LCD-display visas alla värden och parametrar grafiskt. Upplägget är utmärkt, men grafiken är lite kantig och inte alltid helt lättläst, en egenhet som Analog Heat delar med Elektrons övriga produkter.

Analog Heat
Analog Heat från svenska Elektron levererar härligt analog filtrering, distorsion och saturering.

Här finns också separata rattar för bas och diskant, samt sju olika slags filter med frekvens- och resonanskontroller. För finliret får man dock gå in i menyer via displayen, med hjälp av sex knappar och fem oändliga rattar med klickfunktion. Då kan man bland annat ställa in envelope och LFO (synkbar via MIDI) och ladda och spara sina patcher (128 stycken). På det hela taget är Analog Heat väldigt enkel och intuitiv att använda, i motsats till vissa andra av tillverkarens gränssnittsmässigt mer krävande produkter.

Ljudkvaliteten

Med dessa i kärt minne har vi höga förväntningar på ljudet. Det är inte precis ont om dist- och filterburkar på marknaden, men inte många kan ståta med äkta analogljud. Någon särskild instrumentingång finns inte här, och dessvärre hanterar Analog Heat inte monosignaler till stereomonitorering (så det som går in i vänster kommer bara ut i vänster och vice versa, alltid). Bäst är därför att koppla in enheten som insert i en stereobuss i en mixer, där all eventuell monosummering redan skett.

Vi provar med analogsyntar, trummaskin, elgitarr och sång och det samlade intrycket är att Elektron än en gång levererar med bravur. Med de 20 fabriksinställningarna som utgångspunkt rattar vi snabbt fram allt från skönt avvägd distvärme till brutala överstyrningar och temposynkade filtermodulationer. Gött! En finness som snart kommer (gratis uppgradering) är Overbridge, som via USB smidigt integrerar enheten som plug-in i en DAW, exempelvis medföljande Ableton Live Lite.

Sammanfattning och betyg

Priset kan tyckas lite högt, men vill man ha den där riktigt härliga, analoga känslan i ljudet och en fysisk konstruktion som tål det mesta, då finns inte mycket annat som duger. Trots några smärre invändningar vill vi därför ge Analog Heat ett högt betyg. Ett skönare och enklare sätt att hetta upp sina ljud under kalla vinterdagar är svårt att hitta.

Läs mer här!

plus

Härligt analogljud
Enkel att använda
Gedigen konstruktion

minus

Något svårläst display
Saknar läge för mono-in till stereo-ut


Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10

Fakta

Kontakt/tillverkare: Elektron
Typ: hårdvara för analog filter/distorsion/saturation
Kanaler: två in, två ut (äkta stereo)
D/A - A/D-omvandling (vid Overbridge): 48 kHz, 24 bitar
Storlek: 215 x 184 x 63 mm
Vikt: ca 1,5 kg
Anslutningar: nätadaptor, USB-b, MIDI in, ut och thru, 2 st tele in för kontrollpedaler, balanserade tele för v/h in- resp utgångar, hörlursutgång (stereotele)
Övrigt: Ableton Live 9 Lite ingår, Overbridge kommer snart
Pris: Cirka 7500 kr