Med appen Amuse, som finns för Android och iOS, kan musiker och producenter gratis distribuera sina alster på digitala plattformar som Spotify, Apple Music, Deezer och Tidal. Upphovspersonerna har sedan möjlighet att följa musikens framfart på nätverken direkt i mobilen. Den inte helt obekanta artisten Imogen Heap har testat Amuse och verkar nöjd med resultatet så här långt.

Bakom Amuse står fem svenska entreprenörer, däribland tre tidigare chefer från musikbranschen: Diego Farias, tidigare digital marknadschef på Warner Music, Universals tidigare försäljningsdirektör Andreas Ahlenius, samt Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson.

– Med Amuse har vi skapat ett enkelt digitalt distributionssätt för osignade musiker. En låt läggs upp på under en minut och släpps sedan upp på musiktjänster över hela världen inom några dagar. Vi kan sedan med hjälp av våra system se hur en låt skulle kunna ta fart om vi adderade marknadsföring och resurser. På så vis kan vi skippa det traditionella letandet efter artister med A&R:s och tar istället hjälp av våra algoritmer, säger Diego Farias, vd Amuse i ett pressmeddelande.

Amuse

Tanken med Amuse är att artister kan släppa sin musik utan betalning samt behålla sina rättigheter och royalties. Den första delen av tjänsten fungerar som ett sätt för Amuse att identifiera talang som sedan erbjuds ett skivkontrakt. Vid det tillfället har artisten valet att ligga kvar och sköta sin lansering själv eller att få hjälp med marknadsföring, rättigheter, strategi och alla andra nödvändiga delar för en lyckad artistkarriär.

Eftersom Amuse erbjuder en kostnadsfri tjänst för digital musikdistribution, hoppas bolaget att ett större antal osignade artister ska använda tjänsten. Alla låtar analyseras digitalt, vilket ska innebära att alla inskickade produktioner får samma möjligheter att upptäckas av bolagets algoritmer.

– Anledningen att vi tittar på data när vi letar efter artister är inte för att hitta de som har en massa streams idag, det handlar om att inte missa dem med potential imorgon, säger Andreas Ahlenius, ansvarig för marknadsföring på Amuse.

Bolaget har knutit till sig kapital från ett antal affärsänglar för att finansiera framtagande av tjänsten. Nästa steg är att etablera tjänsten på marknaden i Sverige och internationellt. Mer om Amuse finner du på bolagets webbplats.