Kompression är lite som att salta mat… För mycket och den godaste av rätter förvandlas snabbt till något oätligt. För lite och du kan lika gärna låta bli. Ok, kanske inte den bästa av liknelser, men jag tror att du förstår min poäng. Jag har tidigare skrivit om Så använder du kompressorn, du har väl koll på dynamiken? och En snabbkurs i eq och kompression och nu är det alltså dags igen, men denna gång ur ett lite annat perspektiv. När du jobbar med kompression är det viktigt att du tänker på:

Sammanhanget

Det kanske vanligaste misstaget många gör är att komprimera i sololäge. Men precis som med equalizern är det livsfarligt att använda soloknappen när du komprimerar. Visst är det frestande (och framförallt lättare) då du genast hör minsta förändring, men detta spelar mindre roll, det enda som är viktigt är hur kompressionen låter tillammans med helheten. Du kanske vågar komprimera betydligt mycket mer, eller mindre för den delen, när du tillexempel rattar sången tillsammans med alla andra instrument. Kanske låten kompressionen helt tokig när du sedan sololyssnar, men detta spelar ju ingen som helst roll, eller hur? Det enda som är viktigt är sammanhanget.

Attacken

Många använder per automatik snabb attack när de komprimerar, med förhoppningen att instrumenten ska sitta bättre i mixen. I grunden är detta inte fel tänk. Problemet är bara att en snabb attack gärna förstör transienterna, vilka är livsviktiga för att musiken ska kännas dynamisk. Det kan handla om virveltrummans anslag, strängljudet från ett plektrum eller konsonanterna i en sångtagning. Transienterna ger mixen energi och rörelse, om dessa plockas bort faller mixen platt och livlös till marken. Musiken måste, precis som vi människor, andas för att leva.

Allt

Salt, godis, ketchup eller vad du nu har en tendens att äta för mycket av. Om du komprimerar allt i din väg så får du ganska snart en livlös mix, oavsett om du använder långsam eller snabb attack. Det ska finnas en anledning att komprimera, annars kan du strunta i det. Punk. Ställ dig frågan: Varför? Detta gäller såklart samtliga mixbeslut, men inte minst gällande kompression som så många gånger missbrukas.

Tilltron

Även en kompressor behöver lite hjälp på traven ibland. Vi gör allt som oftast misstaget att ge kompressorn ensamrätt att lösa våra dynamiska problem, vilket såklart är dumt. Det är därför nästan alltid en god idé att jobba med flera olika kompressorer i följd, som jobbar lite vardera, eller varför inte komplettera med gammal hederlig automatisering? Ingen kompressor kan ersätta volymfadern, men tillsammans är de starka.

Make-up

Slutligen vill jag lyfta fram det allt för vanliga slarvet med utvolymen på kompressorn, efter själva komprimeringen. Detta är farligt, då vi människor upplever att starkare låter bättre. Dessutom gör volymskillnaden det svårare att avgöra om kompressionen faktiskt tillför något eller inte. Kanske är det bara volymökningen vi hör? Om utvolymen är starkare än innan själva kompressionen kommer du alltid att föredra den komprimerade signalen, oavsett om denna låter bättre eller inte. Den enkla lösningen är helt enkelt att noggrant ställa utvolymen så att denna matchar den obehandlade signalen, först då kan du avgöra om du faktiskt gjort någon nytta.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska