Det var på NAMM-mässan 2015 som vi för första gången fick klart för oss att Arturia var på väg att ge sig på en ny giv: ett audio interface som skulle kunna ge företaget mycket starka kort i det spännande pokerparti som kallas hårdvarumarknaden, när gäller musikteknik, alltså. Sedan tidigare är det franska utvecklarföretaget i framkant när det gäller mjukvaruinstrument och deras hårdvarusyntar levererar även de på topp. Men ljudkort är liksom en annan femma.

I fin form

Arturia

När vi packar upp Audiofuse så slås vi av att den är påfallande lik en Apple-produkt. Detta kan möjligen te sig som negativt för vissa, men det vi menar är att industridesignen av produkten har kostat både tid och ekonomiska resurser. Det märks och känns. Förutom att enheten är påfallande snygg så gillar vi skarpt hur aluminiumchassit åtföljs av ett lock i samma material. Perfekt som extra skydd vid transport och för att undvika damm när kortet förvaras.

Usb så det räcker

Arturia

Audiofuse drivs vanligen via en usb-anslutning från din dator, men det går även att få ström direkt från en medföljande adapter. Kortet har för övrigt ytterligare tre usb-anslutningar och fungerar således som hub. Väldigt klyftigt med tanke på hur många externa instrument och annan utrustning som kräver en usb-port för att fungerar. Samtidigt som datortillverkarna förser sina produkter med allt färre sådana. Audiofuse är kompatibel med Windows, Mac OS X, iOS, Android och Linux, vilket torde vara något slags rekord i flexibilitet.

In- och utgångar

Arturia

Arturias första ljudkort är tänkt att kunna driva en hel studio trots att burken knappt väger ett kilo. Och många in- och utgångar blir det. Förutom nyss nämnda digitala anslutningar har enheten ADAT in/ut, midi och spdif/wordclock. På den analoga sidan hittar vi två rca/RIAA-ingångar, två line in, två xlr in (med line in i ”mitten”) och två inserts. Ut ur burken har du fyra monitor ut och två hörlursuttag (mini och tele på varje). Dessa sköts från Audiofuse front enligt principen en funktion per knapp/reglage. Det är inte utan att en begriper att det tagit ett antal år att mecka ihop konceptet och få plats med så mycket funktionalitet på liten yta.

Arturia

Hög klass

När vi använt Audiofuse en tid så är det några extra ess som ligger på bordet. För det första så låter kortet ypperligt. Förförstärkarna gör ett mycket bra jobb och AD/DA-omvandlarna levererar. När vi testar latens så hamnar vi ideligen under tio ms fördröjning och ofta under fem. Det är helt enkelt riktigt bra komponenter under huven på Audiofuse, fullt i klass med ljudkort en bit över tio tusen kronor, enligt vår bedömning. Sedan gillar vi skarpt att någon (antagligen några) på Arturia har tänkt ett par extra varv på oss som gör musik och mixar. Till exempel är åtkomsten till fasinvertering och mono-läge med en enkel knapptryckning inget annat än guld.

Sammanfattning och betyg

Först misstänkte vi att Arturia fått spader när det skulle in i den erkänt svåra turneringen ljudkort. Nu tycker vi att frankerna har en royal flush på hand. Trots alla möjligheter är det lätt att komma igång med produkten, den låter ett par steg dyrare än vad den är, och har dessutom en mängd finesser som både förfinar och snabbar upp arbetsprocesser i studion. Lägg till det att formgivningen är fin som snus. Nu återstår bara att välja mellan space grey, silver eller deep black.

plus

Snygg och tålig.
Många anslutningar och användningsområden.
Ypperlig ljudkvalitet.

minus

Många reglage på liten yta.
Ingen lågbudgetprodukt.


Betyg 10 av 10Betyg 10 av 10