Dåligt ljud, vad det nu egentligen innebär, kan många gånger uppfattas som bättre och mer trovärdigt än det perfekta och tillrättalagda. Men hur kommer detta sig och hur kan du använda det i ditt skapande?

Lo-fi härstammar från termen ”Low fidelity” som i sin tur hänvisar till musik av lägre kvalité, än vad som anses vara standard. Begreppet föddes under 80-talet och blev en del av den amerikanska undergroundscenen, med sina kasettband och portastudioinspelningar. När vi talar om Lo-fi idag är innebörden egentligen den samma, men det är snarare något vi måste ”anstränga” oss för att skapa, snarare än att jobba bort, eftersom dagens utrustning och förutsättningar är så pass bra.

Lo-fi kan dock betyda olika för olika personer. För mig innebär det musik som känns lite skev och trasig. Musik med skit under naglarna, som inte känns polerad. Ett av mina favoritband i sammanhanget är Sparklehorse och frontfiguren Mark Linkous. Lyssna förslagsvis på låten ”It’s a wonderful life” från albumet med samma namn, så förstår du säkert vad jag menar.

Att använda Lo-fi-inslag när du spelar in eller mixar är ofta rätt väg att gå om du vill sätta en personlig prägel på ditt skapande. Nu är det naturligtvis inte så att du per automatik kommer låta fantastiskt unik bara för att du sjunger i en gammal skräpmikrofon med distortion. Detta är gjort tusen och åter tusentals gånger. Snarare handlar det om att hitta ett sound, som gör att det ”känns” när musiken strömmar ur högtalarna. Med detta sagt finns det naturligtvis oändligt många sätt att skapa skitljud på…

Hur som helst, här kommer mina bästa Lo-fi tips som förhoppningsvis sätter lite fart på kreativiteten:

1. Om något behöver göras tydligare använd distortion istället för EQ.
2. Låt instrument överlappa varandra och medvetet bråka om utrymmet då och då.
3. Tänk på reverb och delay som instrument, snarare än effekter.
4. Spela upp inspelade instrument genom gitarrförstärkare och pedaler och spela in på nytt.
5. Använd rumsmikrofoner när du spelar in och mixar.
6. Läckage och brus får mixen att låta mindre steril.
7. Begränsa antalet kanaler (kraftigt) som på den gamla goda tiden.
8. Ovanliga och ”fel” mikrofonplaceringar kan göra underverk.
9. Fundera inte över vad som är rätt, utan på vad som faktiskt låter bra.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska