Den tyska jätten blir den första stora tillverkare som tar ett helhetsgrepp i utvecklingen av äkta 3d-ljud. 5.1-, 7.1- och 9.1-teknologi är inga nyheter men för att kunna skapa övertygande vr-ljud krävs en teknik som tar tillvara på alla de ytterst subtila skiftningar våra öron kan uppfatta vad gäller riktning och avstånd. Realistisk audioperception gör väldigt mycket för totalupplevelsen av vr-gaming, för att inte tala om Augmented Reality (ar), som spås bli ännu större. Men även inom film- och musikproduktion öppnar sig nya möjligheter. Stationära surroundsystem torde ge den bästa återgivningen, men det är viktigt att också kunna omvandla en 360-graders flerkanalsinspelning till vanlig stereolyssning, inte minst för hörlurar.

Speciell mjukvara krävs

Sennheiser Ambeo VR är den första 360-gradersmicken som ingår i ett större system av mjuk- och hårdvara från en tillverkare som har resurser nog att kunna upprätthålla en långsiktig produktlinje. Vid en första anblick ser den ut som en sångmick, men under skyddsgallret (ska vara monterat vid användning) döljer sig fyra kapslar, riktade åt olika håll. Tekniken kallas Ambisonic och kräver mjukvara för att vara användbar (se faktaruta för tekniska detaljer).

Sennheiser Ambeo VR
Med mjukvaran Ambeo omvandlas den inspelade råfilen till användbar 360° audio.

Ambeo VR är designad för att kunna kopplas direkt till ett vanligt ljudkort med fyra simultana mikrofoningångar med fantommatning. För att få en korrekt upptagning är det viktigt att ingångarna har exakt samma känslighet (kalibreras exempelvis med extern bruskälla) och att kablarna sitter i rätt ordning. Sedan spelar du in på ett kvadrofoniskt spår i din DAW, och råfilen processeras i realtid genom Ambeo A-B Format Converter (gratis plug-in), som gör kompositfilen möjlig att bearbeta i en mix, exempelvis i stereo, 5.1 eller mer avancerad 3d. I mjukvaran kan man också justera för eventuella vinkelavvikelser vid inspelningen samt välja olika standardformateringar. Sennheiser erbjuder också verktyg som i vr-sammanhang anpassar ljudet efter hur användaren förflyttar sig i den virtuella miljön.

Sennheiser Ambeo VR
Under gallerkåpan sitter fyra mikrofonkapslar i olika riktningar.

Vi testar micken såväl inomhus som utomhus och kan snabbt konstatera att kvaliteten är förnämlig. Ljudkaraktären är mycket neutral och detaljrik och mjukvaruomvandlingen till en 3d-upplevelse i vanliga hörlurar är närmast magisk. Höga ljudtryck är inga problem och vi roar oss med att spela in i närheten av en pågående skjutövning. Enda minuset är väl att det medföljande skumplastskyddet inte riktigt räcker för att skärma av vindbuller.

Sammanfattning

Med sin höga ljudkvalitet och en teknik som gör det enkelt att via vanlig hemstudioutrustning skapa avancerade 360-gradersinspelningar, är vi säkra på att Sennheiser med Ambeo VR har en storsäljare på gång, i en nisch som av allt att döma kommer att explodera inom de närmaste åren.


Fakta Sennheiser Ambeo VR

Tillverkare: Sennheiser
Pris: 17.000 kr
Typ: 360° mikrofon för VR/AR-applikationer
Kapslar: 4 st förpolariserade kondensator-, njurformad upptagning hos varje
Fantommatning: 48 V (x 4)
Mått: 215 x 49/25 mm
Vikt: 400 g
Frekvensomfång: 20 Hz - 20 kHz
Max. SPL 130 dB(A) vid 1 kHz
Impedans: ca 200 Ω
Ekvivalent brusnivå: 18 dBA
Anslutningar: breakout-kabel (till 4 x XLR) med förlängning
Övrigt: upphängning samt extra vindkåpa ingår; Ambeo mjukvara laddas ner gratis. 

plus

Neutral och detaljrik karaktär
Gedigen konstruktion
Enkel att använda

minus

Bättre vindskydd behövs utomhus

Betyg 9 av 10