Det händer oss alla, glada amatörer som professionella. Vi kör fast i vårt skapande, vi trampar runt i samma gamla hjulspår. En känsla av tvivel och allmän hopplöhet infinner sig. Det glädjande beskedet är dock att detta är en naturlig, för att inte säga självklar, del i vårt (livslånga) lärande, så även inom musikproduktion. En förutsättning för att bli riktigt bra på någonting är att känna glädje i det du gör, men också att våga tänka utanför ramarna och inte stirra sig blind på hur saker och ting "bör vara". Med detta som bakgrund vill jag därför lyfta fram några påståeden som förhoppningsvis kan hjälpa dig att komma vidare när osäkerheten knackar på dörren.

  • Jag börjar med det viktigaste. Ta mina tips och råd, och alla andra ”vetares” råd för den delen, med en grov nypa salt. Eller rättare sagt, ta inte allt du läser gällande musikproduktion så bokstavligt. Sug istället åt dig kärnan, det viktigaste (för dig), och bilda dig din egen uppfattning utifrån dina egna förutsättningar. Regler är till för att brytas, eller ännu hellre: Regler är till för att ignoreras. Därmed inte sagt att total mix-anarki ska råda, men faktum kvarstår: Regler, i för stor utsträckning, förminskar friheten i ditt skapande och din utveckling som producent och musiker.
 
  • Var tålmodig med din utveckling. Du blir bättre utan att du märker det, varje gång du mixar, mastrar eller spelar in. Se till att alltid vara nyfiken och våga testa nya saker. Detta är det absolut snabbaste sättet att utvecklats på. Nyfikenhet är bra för kreativiteten och gör dessutom livet roligare.
 
  • Din personliga smak är din viktigaste tillgång, inte dina färdigheter. Vilket osökt leder oss in på nästa punkt…
  • Försök att inte lägga fokus på det tekniska allt för mycket och gå istället på känslan. Det är av precis denna anledning som snabb- eller slaskmixen ofta blir bättre än mixen du spenderat en hel arbetsdag på. Sluta tänka, börja känna. Först då kan du mixa och producera musik som verkligen berör lyssnaren.
 
  • Mixning är inte något du ”lägger till”, utan det du gör för att färdigställa produktionen. Jag har tidigare skrivit att mixning är ett ”nödvändigt ont” och med detta menar jag att mixning är en slags nödlösning. Det är mixarens uppgift att kompensera för allt som försvunnit under själva inspelningen, i form av känsla och magi. Du ska alltså inte lägga till när du mixar, utan plocka fram och förstärka det som gått förlorat.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram:
 
  • Variera din lyssning. Det är mycket god idé att ha två par två par studiomonitorer, varav ett par som är så kallade ”skräphögtalare” av typen Auratone mixcube eller Reftone 2LD. När detta inte räcker till plockar du fram dina hörlurar, in-ears, laptop eller mobiltelefonen. 
  • Akustiskbehandling är minst lika viktigt som monitorer, om inte viktigare. Dyra och ”korrekta” högtalare i ett dåligt rum gör nästan mer skada än nytta. Läs på om akustikbehandling, eller ta hjälp, och gör vad du kan för att minska störande reflektioner, stående vågor och basförstärkning i studiorummet. Detta är naturligtvis ett kapitel för sig (eller snarare tio), men om du är seriös med ditt skapade så är ett välbehandlat rum A och O.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska