Att välja rätt studiomonitorer kan vara både roligt, skrämmande och smått förvirrande på en och samma gång. Det är, som du säkert redan känner till, en djungel där ute. Klart står i alla fall att en god lyssning är A och O i varje seriös studio, stor som liten, och en förutsättning för att dina produktioner ska bli så bra som möjligt.

Men räcker det inte med ett par riktigt bra HIFI-högtalare kanske du undrar? Det enkla svaret är nej, då den klassiska högtalarens uppgift är att få musiken att låta så bra som möjligt, med allt vad basförstärkning, övertydligt mellanregister och förskönande diskant innebär. Till skillnad från studiomonitorn, vars huvudsakliga uppgift är att återge musiken så ärligt och naturtroget som möjligt. Denna kompromisslösa återgivning är ett måste när du ska fatta kritiska beslut i mixens hetta.

Studiomonitorer kommer i alla dess former och storlekar. Det är därför viktigt att du har koll på vad du behöver och vad du faktiskt redan har. Med detta sagt: Låt oss börja!

Aktiv eller passiv?

Det enkla svaret på denna fråga är att du ska välja aktiva studiomonitorer, av både praktiska och ekonomiska skäl. De flesta moderna studiomonitorer har idag nämligen inbyggda Class D-förstärkare och kräver då ingen extern förstärkare. Det finns en del passiva high-end-monitorer som PMC, Amphion och ATC samt klassikerna Yamaha NS-10 och Avantone Mixcubes) vilka såklart också är trevliga för den som har kunskapen och pengarna. Men för gemene hen är det som sagt aktiva som gäller.

Storleken och två- eller trevägs?

Närfältsmonitorer, eller nearfields som de också kallas, är designade för att låta bra nära lyssnaren. Det är också dessa som är vanligast i hemmastudion. Midfields å andra sidan är anpassade för större rum och är gjorda för att stå längre bort.

Många studiomonitorer, har ett högtalarelement och en diskant och kallas då tvåvägshögtalare, medan andra har två eller fler element och kallas då därefter. Kort och gott handlar detta om hur vida bas, mellanregister och diskant ska delas upp i två, tre eller ännu fler delar. En klassisk tvåvägshögtalare har en så kallad woofer, för basen och en tweeter för mellanregister och diskant. Dessa separeras sedan med ett så kallat crossover filter, så att de (om högtalaren är korrekt konstruerad) låter som en enhet. En tvåvägshögtalare räcker gott och väl för den lilla till normalstora studion, men i ett större kontrollrum eller mastringsstudion är trevägs ofta att föredra. Större högtalare ger mer bas, men mer bas kräver också ett bättre akustiskbehandlat och större rum. Stora studiomonitorer i ett litet rum är därför inte att rekommendera.

Subwoofer?

Vanliga studiomonitorer klarar av frekvenser ner till ungefär 40-60 Hz, vilket är förhållande vis lågt. Problemet är bara att ditt rum förmodligen inte kan återge dessa frekvenser korrekt i vilket fall. Så frågan är då om du verkligen behöver en Subwoofer som klarar ända ner till 20 Hz? Svaret på den frågan avgörs på om ditt rum är akustiskbehandlat eller inte. Och då talar vi inte om lite äggkartonger i taket, utan en ordentlig omgång med basfällor, diffusorer och andra nödvändigheter, med fördel professionellt installerade. En subwoofer kan absolut tillföra något med sin sköna botten, men kan även skapa nya problem i form av att ytterligare ett crossover-filter skapas och att saker och ting kan börja skrammla i rummet. Tänk därför gärna en extra gång innan du uppgraderar neråt.

Vilka ska du välja?

Avslutningsvis vill jag tipsa om några riktigt bra studiomonitorer i olika prisklass. Jag inser det komiska (i hopp om att vara behjälplig) att jag motsäger mig själv en smula, genom att rekommendera så många som 15 stycken. Men förhoppningsvis blir den snåriga djungeln lite mer som en trevlig skogsglänta, där du kan njuta och lyssna i lugn och ro. Faktum är att det är omöjligt att säga vilka som är ”bäst” för just dig. Här får pris, behov och personlig smak faktiskt avgöra. Tänk på att detta är cirkapriser och att priset gäller per styck och inte paret. Nåväl, från billigast till dyrast:

- JBL LSR305 - 1 200 kr
- KRK Rokit 8 G3 - 2 100 kr
- Equator D5 - 2 500 kr
- Avantone Mix Cube - 2 800 kr
- Yamaha HS8 - 2 800 kr
- KRK V6 S4 - 5 000 kr
- Adam Audio A7X - 5 500 kr
- Genelec M040 - 6 000 kr
- Neumann KH 120 A - 6 500 kr
- Dynaudio Acoustics BM6 mkIII - 6 900 kr
- Mackie HR824 mkII - 8 000 kr
- Focal Twin 6 Be - 14 700 kr
- PSI Audio A17M - 15 000 kr
- Event Opal - 17 000 kr
- Barefoot MicroMain27 Gen2 - 50 000 kr

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Se även: Låtsaspoeten – mitt projekt på svenska