För två veckor sedan skrev jag om Fem saker att tänka på när du använder en kompressor. Nu är det dags för en uppföljning, som riktar sig till dig som kommit lite längre. Med detta sagt hoppas jag att följande tips även kan vara till nytta för dig som står i startgroparna gällande kompression.

Färg och ton

Tänk inte på kompression som något som bara jämnar ut och tämjer dynamiken. Se det istället som ett verktyg som sätter färg och karaktär på ljudet. Exempelvis kan en snabb release verkligen få tummorna att andas och leva med en nästan distortionsaktig karaktär. Mycket angenämt i många sammanhang. Urei 1176 är ett klassiskt exempel.

Transparens

Ibland vill man tvärt om att kompressionen ska vara så ”osynlig” som möjligt. Då gör du rätt i att ratta in en låg ratio, soft knee, snabb attack och release och ett tröskelvärde så att kompressorn jobbar hyfsat konsekvent. Resultatet blir då att du knappt märker när kompressorn kickar in eller ut, samtidigt som ljudet aldrig kommer att kännas pressat. Vill du ta det hela ett steg längre (och ännu subtilare) så är det bara att dra lite på mixratten för gammal hederlig parallellkomprimering.

Parallellt

På tal om parallellkomprimering. Istället för att använda mixratten på kompressorn så är det ofta en god idé att duplicera originalspåret och komprimera detta (stenhård om så önskas) och sedan blanda in med det oprocessade originalet. På så vis kan du även jobba med equalizer och andra verktyg för att sätta rejält med färg på parallellspåret. Mycket användbart på allt från sång och trummor till bas och gitarrer.

Ju fler kockar…

Desto bättre kompression. Eller rättare sagt, kompression i serie gör många gånger underverk. Istället för att komprimera -12 dB med endast en kompressor, så kan du komprimera -4 dB med tre i rad. På så vis kan du komprimera mer, utan att kompressorn slår knut på sig själv. Detta funderar förresten även utmärkt om du vill limitera på ett mer "naturigt" sätt.

Tajming

När det kommer till mixbussen, eller trumbussen för den delen, så gäller det att försöka tajma releasen till låtens tempo. Ibland kan detta tyvärr vara lättare sagt än hört. Testa då att dra upp tröskelvärdet rejält, justera releasen tills du pumpar ”i takt” med musiken, för att slutligen backa på tröskelvärdet igen till en lagom nivå. Personligen brukar jag aldrig komprimera mer än -2 dB i låtens starkare parti, gärna mindre, bara för att ge en lite mer sammanhållen ljudbild. Tänk på att rullbandspluggar och andra analoga ljudförskönare på mixbussen komprimerar naturligt. En vanlig kompressor kan då lätt bli överflödig!

BONUSTIPS: Ett klassisk trick på sång är att använda två kompressor i följd: En transparent med snabb attack för att fånga topparna, följt av en långsammare (10-15 ms attack) med vintagekaraktär. Mums!

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska