Jag har tidigare skrivit om sången, det kanske mest svårmixade instrumentet (ja du läste rätt, instrumentet) av dem alla. Det har skrivits avhandlingar om hur du bäst spelar in och mixar sång, eller vilka mikrofoner som passar till vilken röst. Och det kan därför tyckas onödigt att jag spinner vidare på detta till synes outtröttliga fenomen. Men eftersom sången är det första vi lyssnar på när vi sätter på en låt, förutsatt att det nu inte handlar om instrumentalmusik, så vore det dumt att inte påminna sig själv då och då om hur viktig sången faktiskt är och hur du kan angripa denna i en mixsituation.

Det tråkiga (eller roliga beroende på hur du är lagd) är dock att det inte finns endast ett sätt att mixa sång på, precis som med alla andra instrument. Att komma med påståenden som att du alltid ska skära sång vid 80-100 Hz med ett low-cut, dippa runt 300-400 Hz för att få fort grötighet, eller boosta 2-3 kHz för tydligheten, är direkt felaktigt. Varje röst är unik, precis som kontexten den befinner sig i, för att inte tala om tycke och smak.

Jag brukar ställa mig själv följande fråga när jag ger mig in i ett nytt projekt:

Vad kan jag göra för att få denna röst att låta så bra som möjligt i sammanhanget?

Om detta är utgångspunkten när du mixar, och inte massa förbestämda regler (och fördomar), så kommer dina produktioner garanterat också bli bättre. Det är också av yttersta vikt att du accepterar att den mänskliga rösten har ett brett frekvensomfång. Med detta menar jag (grovt generaliserat) att sången alltid tar upp plats i området bas, mellanregister och diskant, där samtliga delar är viktiga. Detta måste du ta hänsyn till när du mixar, vare sig du vill eller inte.

Precis som med andra instrument anser jag därför att mixning av sång bör göras i två steg:

1. Först plockar du bort det du inte vill ha. Det kan röra sig om allt från störande missljud, andetag och starka konsonanter, till påträngande frekvenser och korrigering av falska toner och synkning. För att nämna några tänkbara bovar i dramat.

2. Sedan lägger du till det som saknas. Kanske kan det röra sig om mer luft och tydlighet, aggressivare mellanregister eller varför inte jämnare botten? Här får låten, och dina egna preferenser, avgöra.

I nästa Fredagstips kommer jag gå in närmre på de vanligaste ”sångproblemen” och hur du kan råda bot på dessa. Tills vidare…

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska