– Nej, det är inget fel på faktan i testet, men vi vill väldigt gärna att ni mjukar upp några formuleringar. Annars kanske vi slutar att annonsera hos er, säger personen jag har i luren efter att jag testat ett nytt pedalbord.
Visste du att de allra flesta företag i den här branschen är vana vid att få “faktakolla” ett test innan publicering? Och att många till och med kallar det “att godkänna” en artikel innan den publiceras? Jag har flera gånger fått kritiska mail från företag som undrar hur vi kunde publicera ett test utan deras godkännande. Helt galet!
Jag blir både förvånad och oerhört irriterad. Eller förbannad, rättare sagt. Och tydliggör för personen i fråga, en produktchef på en av de största distributörerna av musikhårdvara i Sverige, att så funkar det inte. Och att jag struntar fullständigt i om de är annonsörer eller inte. Jag försöker att förklara skillnaden mellan redaktionen och säljavdelningen, trots att det är svårt att behålla lugnet. Men det går inte in.
Jag har jobbat som teknikjournalist i många år, och ibland sågat produkter längs med fotknölarna. Det har varit tv-apparater, datorer, mobiltelefoner och massor av andra produkter från giganter som Samsung, Apple, LG, Philips och Panasonic. När jag publicerat kritiska artiklar om datorer, mobiltelefoner eller tv-apparater hör jag i stort sett aldrig från tillverkarna. Visst kan jag ibland få en gliring som antyder att de inte var så glada över en viss artikel, men aldrig har de försökt påverka innehållet. De allra flesta förstår vad redaktionellt innehåll är, och många gånger tar de till sig av negativ kritik. Att få höra av en tillverkare att detaljer jag har anmärkt på resulterat i att produktionen av en produkt i Asien justerades inom två veckor efter att de läst artikeln är oerhört kul.
Men det är något speciellt med musikbranschen i Sverige. Något riktigt obehagligt tyvärr. Det är en förhållandevis liten bransch, som kämpar med krympande marginaler och stenhård konkurrens från “gråimport” och utländska sajter överlag. Men jag tror inte att det är det som är problemet. Jag tror att det är en vana i att få som man vill i kontakt med journalister, tyvärr.
Senast i går ville en tillverkare, genom sin svenska distributör, att vi skulle justera, eller ta bort ett test från sajten då vår testare inte hade “förstått” produkten. Något som får mig att se rött, speciellt när jag vet hur mycket tid journalisten i fråga lagt ned, och att han verkligen har koll på området. Men artikeln innehöll en del negativ kritik, så jag är tyvärr inte förvånad.
På M3.se skickar vi inte ut tester på “faktakoll”, oavsett område. Vi mjukar heller inte upp kritiska formuleringar för att en tillverkare tycker att vi är hårda i orden. Jag struntar fullkomligt i hot om indragna annonser, en del av vår verksamhet som jag självklart inte har någonting med att göra. För mig är trovärdigheten allt, och jag tycker att det är oerhört synd att det finns så många i den här branschen som inte verkar förstå det utan som ser media som marknadsföringskanal som man är van att kunna påverka.