När jag tar mig an en mix för första gången brukar jag tänka ungefär som såhär: Börja stort och avsluta smått. Det handlar kort och gott om först lägga fokus på helheten, för att sedan avsluta med detaljerna, istället för tvärt om. Självklart påstår jag inte att detta är det bästa, eller korrekta sättet att mixa på. Inte alls. Nej, istället råder jag dig att plocka godbitarna (om du anser att det finns några) från min mixstrategi och skapa ett arbetssätt som passar just dig. Då kör vi:

1. Jag börjar med att gruppera och namnge samtliga kanaler. Ett välorganiserat projekt är betydligt trevligare och lättare att jobba med. Det är dessutom en förutsättning för nästa steg.

2. Nu ställer jag volym och panorering och inget annat. Här gäller det att fokusera på helheten och framförallt lyssna på själva låten, inte mixen. Med detta menar jag att du inte ska snöa in på detaljer. Strunta i om baskaggen saknar botten, eller om gitarrerna låter grötiga. Lägg i stället all fokus på att få ihop själva låten. Fundera över vad som är låtens kärna. Vilka instrument är viktiga och vilka ska hålla sig i bakgrunden? Lyft fram de betydelsefulla elementen, och var inte rädd för att slänga överflödiga spår. Ibland kan det hjälpa att välja ut tre instrument som har huvudansvaret, exempelvis trummor, gitarr och sång. Gå på känsla och strunta i det tekniska. 90% procent av en mix är volym och panorering, i alla fall enligt mig. Lägg inte mer än 15-20 minuter på detta. Kom ihåg: Det handlar om helheten och känslan, inte detaljerna.

3. Sedan ställer jag in siktet på gruppkanalerna. Vi säger för enkelhetens skull att vi har trummor, bas, gitarr, synthar och sång att jobba med. Hur låter grupperna i förhållande till varandra? Konkurrerar de frekvensmässigt? Gör övergripande eq-justeringar så att varje grupp får sin plats i ljudbilden. Här gillar jag att tänka subtraktivt. Det vill säga att jag plockar bort störande frekvenser, istället för att addera det som saknas. Trummorna kanske behöver sänkas vid 150 och 500 Hz för att bas och gitarrerna ska komma fram och gitarrerna kanske behöver sänkas vid 2000Hz för att sången ska få plats och så vidare. Men varför inte börja med de individuella kanalerna och sedan ställa slutljudet i grupperna kanske du undrar? Det kan du visst göra, om du vill. Men min filosofi är att sätta grundljudet först, i stora sjok, vilket ofta innebär att du senare slipper skruva lika mycket på de individuella kanalerna (vilket i sin tur kan ge ett naturligare och mindre processat sound). Dessutom går detta arbetssätt hand i hand med filosofin att fokusera på helheten och inte snöa in på detaljer förrän det är absolut nödvändigt.

4. Med detta sagt är det först nu jag börjar pilla på de individuella kanalerna på detaljnivå. Samtidigt är jag noga med att hålla tempot uppe. Det är viktigt att glädjen med att mixa inte förvandlas till frustration. Gör vad som måste göras, men inte mer. Är gitarrerna fortfarande grötiga? Behöver baskaggen mer botten eller sången mer luft? Nu är det dags att justera detta. Men undvik helst att ratta i sololäge, det spelar ingen roll hur ett instrument låter ensamt. Självklart kan det vara nödvändigt att sololyssna ibland, speciellt när du letar problemfrekvenser och dylikt. Men detta bör gå snabbt och inte ta upp allt för mycket tid. Jag har sagt det förr och jag kommer garantera att säga det igen: Det spelar ingen roll om baskaggen låter ”poff” eller ”boom” om inte musiken får dig att stampa takten.

5. I nästa steg fortsätter jag med effekter och automatisering. Här handlar det om att skapa rörelse, energi och djup med hjälp av reverb, delay och automatisering. En levande mix är en mix som andas, som inte känns statisk.

6. Sluten är det dags för finputsning, men innan dess tar jag en välförtjänt paus. Gärna tills nästa dag om möjligheten finns. Det är naturligtvis frestande att bara köra på och ibland finns det så klart inget val, men några timmars vila är absolut att rekommendera för att fräscha upp öronen. När jag sedan lyssnar på låten (inte mixen) försöker jag att göra detta förbehållslöst - Jag sluter ofta ögonen och bara lyssnar, från början till slut. Sedan skriver jag ner vad som behöver justeras och råder bot på detta. Och mycket svårare än så är det inte.

Grattis! Du har nu lyckats med konststycket att mixa baklänges - Från den stora helheten till de små detaljerna. Hela tiden med musiken i fokus, utan att snöa in på detaljer i onödan.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska