"Hörlurar, jag lyssnar i hörlurar, det låter så bra" - Bob Hund.

Jag använder sällan hörlurar (så ofta som jag egentligen borde) när jag mixar och mastrar. Mestadels beroende på att jag är rädd om min hörsel, men också för att jag är van vid mina studiomonitorer. Därmed inte sagt att hörlurar är överflödiga i studion, snarare tvärt om. De är ett utmärkt komplement till din vanliga lyssning, exempelvis när du ska referenslyssna, finjustera basen eller verkligen är i behov av att snöa in på detaljer. Med anledning av detta kan det därför vara värt att lägga lite extra pengar på ett par bra och neutrala hörlurar, som du verkligen kan lita på. Faktum är att ett par bra lurar kan vara nog så viktiga som ett par bra studiomonitorer, särskilt om rummet du arbetar i inte är akustikbehandlat.

Annorlunda stereobild

Med detta sagt är det ändå inte helt oproblematiskt att (uteslutande) jobba med hörlurar, mycket beroende på att ljudupplevelsen blir annorlunda. Dels upplevs stereobilden som betydligt bredare, då höger och vänster lur är helt separerade från varandra (googla gärna interaural crosstalk om du vill fördjupa dig i ämnet). Men hörlurar uppleves även som mer detaljerade, eftersom ljudet träffar öronen direkt utan yttre påverkan. Resultatet blir ofta att den som mixar ”fegar” - allt hörs nämligen extra tydligt, varesig det gäller subtila bakgrundsljud eller effekter. I förlängningen kan detta i värsta fall innebära en platt och livlös mix, vilket blir extra tydligt när musiken ljuder genom vanliga högtalare. Till fördelarna hör dock att du slipper oroa dig för hur ditt rum låter, vilket kan du läsa mer om i artikeln Kan du höra ditt rum?

Fejka rummet

Nu är det naturligtvis så att de flesta inte sitter i ett akustikbehandlat rum under optimala förhållanden och därför är så "illa tvungna" att mixa och mastra i hörlurar (vilket bevisligen också går, eftersom många topproduktioner faktiskt mejslats fram mellan två öronsnäckor). Det är dock inte alltid det enklaste. Men lugn, en viss räddning finns… Detta i form av diverse program eller hårdvara som minskar glappet mellan just hörlurar och högtalare. Exakt hur detta görs varierar mellan de olika tillverkarna, men gemensamt för alla är att de försöker fejka upplevelsen av att faktiskt sitta och mixa framför ett par studiomonitorer. Vissa går till och med så långt att du kan använda specifika hörlurar för än mer exakthet. Värt att kika närmare på i sammanhanget är följande fristående program eller pluggar. Priserna är ungefärliga:

Sonarworks - Reference 4

ref

Länk: www.sonarworks.com
Pris: 2500 kr

Waves - NX

nx

Länk: www.waves.com
Pris: 900 kr

New Audio Technology - Spatial Sound Card

sound

Länk: www.newaudiotechnology.com
Pris: Från 900 kr och uppåt

Toneboosters - Isone

tone

Länk: www.toneboosters.com
Pris: 400 kr - ingår i paketet BusTools 3

112dB - Redline Monitor

red

Länk: www.112db.com
Pris: 600 kr

SPL - Phonitor Mini

phonitor

Länk: www.spl.info
Pris: 6400 kr

Vad använder jag själv för hörlurar?

- AKG Q701 - Neutrala, snygga och väldigt prisvärda.
- NAD Viso HP50 - En ljudupplevelse som drar åt att lyssna på neutrala högtalare.
- Beyerdynamic DT770 Pro - Utmärkta ”Hifi-lurar” som dessutom har fin detaljrikedom.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska