Först och främst är det viktigt att förstå att det inte finns några magiska frekvenser som gör att det låter ”mer professionellt”. Mixning och mastring är tyvärr långt mer komplicerat än så. Jag har sagt det förr och jag kommer förmodligen säga det igen: Det finns inget recept på den perfekta mixen. Om så vore fallet hade artiklar som denna varit totalt meningslösa. Mixning är en konstform som varken vill, kan eller ska stöpas i en form. Och det är precis detta som är tjusningen med att hålla på med musikproduktion, i alla fall enligt min mening. Men visst finns det bra och dåliga mixar, det tror jag vi alla kan hålla med om?

Så vad är det då som gör att det låter just "demo" eller amatörmässigt? Om vi tillåter oss att bortse från inspelningsprocessen och musikernas prestation i sig (vilket naturligtvis kan vara direkt avgörande) och istället lägger fokus på själva mixen, så tror jag det handlar om en kombination av följande:


Det sitter i detaljerna

En välredigerad mix är A och O för ett proffsigt resultat. Se till att in- och utfejdningar sitter där de ska. Rensa bort missljud, brus och brum mellan och i tagningar. Tajta till trumfill och flytta bastoner om det behövs. Fixa till sura toner i sången och klipp till körerna så att de synkar med leaden. Det är ett hästjobb och listan kan naturligtvis göras lång… Med detta sagt är det viktigt att inte gå till överdrift. För mycket pillande och tillrättaläggande leder snabbt till en steril mix som saknar sväng. Faktum är att en för ”perfekt” och kvantiserad mix faktiskt kan låta ännu mer demo. Kontentan blir därför: Redigera endast om det tillför något positivt och därmed även förhöjer den musikaliska upplevelsen.


Basen och bottenpaketet

Om inte bottenpaketet sitter där det ska så låter det förmodligen inte heller ”som på skiva” - vad nu detta egentligen innebär. Exakt hur du går tillväga för att uppnå detta är ”mångbottnat", viket jag bland annat skrivit om här:

1. Så mixar du låga frekvenser
2. Så sätter du basen i mixen
3. Första hjälpen när mixen känns grötig
4. Så får du basen och baskaggen att sluta bråka
5. Så får du rätt nivå mellan bas och baskagge


Mellanregistret i fokus

Precis som med bottenfrekvenserna är ett väl skulpterat mellanregister av yppersta vikt för att din mix ska framstå i bättre dager. Det är i mellanregistret ”det händer”. Det är här de flesta instrument har sina fundamentala frekvenser och det är således också här flest kanaler bråkar om utrymmet. Här gäller det att frekvensplanera och gärna redan under själva inspelningen. Se alltid till att välja instrument som kompletterar varandra, både sound och frekvensmässigt. Det är även här vikten av panorering kommer in i bilden. Ett hett tips i sammanhanget är att införskaffa en Avantone Mixcube, studiomonitorn som fokuserar på just mellanregistret och skoningslöst avslöjar om något sticker ut. Läs gärna mer om detta i artikeln Testa att mixa i mono.

Lycka till så fortsätter vi nästa vecka!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska