Del 1 hittar du här.

Sången
Det finns naturligtvis väldigt mycket att skriva om just sång och då framförallt leadsången, med allt från val av mikrofon, preamps, rum, olika inställningar på eq, kompressor och reverb, för att inte tala om själva vokalisten.

Om vi utgår från att du spelat in och fixat till sången efter bästa förmåga i form av redigering, eventuell tonkorrigering och annat smått och gott, så är det speciellt en sak som skiljer demoproduktionen från den professionella. Nämligen sångens volym i förhållande till övriga instrument, genom hela låten. Leadsången kan låta precis hur bra som helst i sig självt, både gällande sound och prestation. Men om den inte sitter där den ska i mixen, låter det helt enkelt… ja demo, i brist på bättre uttryck.

Som du säkert redan räknat ut finns det ingen ”optimal sångnivå” - här handlar det istället om att få sången att känns rätt i just din produktion. Med detta sagt finns det ändå speciellt ett knep för att hitta en bra nivå för leadsången, nämligen "Hörlurstricket". Detta kan du kan läsa om i Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången, men jag råder dig också att titta närmare på följande två artiklar: Mixa och maxa sången, del 1 och Mixa och maxa sången, del 2


En fjäder i hatten

Varje bra mix bjuder ofta på något extra, något som sticker ut och vågar ta plats, som ger hela den musikaliska upplevelsen mer själ. Må det vara en speciell effekt på sången, ett knasigt trumljud, ett ostämt piano eller vad som helst egentligen. Min poäng är att en bra mix inte alltid handlar om att varje instrument måste vara ”perfekt” och polerat in i minsta detalj, utan att det snarare handlar om att fånga och engagera lyssnaren. Likväl lägger en bra mix fokus på rätt sak vid rätt tillfälle och vågar ta ut svängarna, om och när det behövs. Sätt en fjäder i hatten vetja, det blir så mycket roligare då!

Läs gärna En perfekt produktion är inte perfekt.


Separation och balans

Det behöver inte vara så, men generellt sätt har en professionell mix bättre separation och balans mellan olika instrument, även i låtens mest intensiva delar. Om vi utgår från den moderna poplåten (vilken naturligtvis är långt ifrån gemene hens ljudideal) så är denna öppen, tydlig och välbalanserad från början till slut, oavsett vilka eller hur många instrument som spelar. Hur lyckas man egentligen med detta?

En sak du kan testa är att börja med låtens klimax, där det händer mest, och få detta att låta så fett och iöronfallande som det bara går. Sedan fortsätter du med resten av låten, vilket genast kommer kännas mycket lättare, eftersom du redan betat av och nått toppen så att säga. Allt som återstår är nu eventuella volymautomatiseringar, panoreringar och minskning av diverse effekter och dylikt.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska