Melodier fastnar i minnet. Du kan säkert nynna en hel del låtar utan att du riktigt kommer ihåg texten? Melodin är en av de allra viktigaste komponenterna av din låt. Om du inte vill kompromissa med melodin, är det så klart bäst att börja med den. Då slipper du anpassa den till en text, tempot, rytmer, ackord och form med mera. Du ska prova dig fram och hitta ditt eget sätt att skriva melodier på. Om du inte är van låtskrivare kan du börja med att följa vårt förslag på workflow.

Steg för steg
De här momenten ingår:
1) Utgångsläget
2) Melodin & ackorden
3) Kolla melodin & formen
4) Texten
5) Vilket arr vill melodin ha?

1. Utgångsläget

Du har olika känslor i kroppen varje gång du börjar skriva en ny låt. Den känslan skall du använda dig av! Ju mer du vet om hur musik fungerar desto mer vet du om hur du kan skriva musik som passar de känslor du vill arbeta med. Kunskap är en fantastiskt bra tillgång, men du ska skriva musiken med hjärtat, inte med hjärnan.

Oavsett om du är van sångare eller inte är rösten oslagbar som redskap för att hitta fungerande, sångbara och uttrycksfulla melodier. Att sjunga påverkar även psyket på ett bra sätt, för att du syresätter din hjärna, men troligen också för att du påverkas av vibrationerna. Det hjälper dig att bli på bra humör och mer kreativ. Använd rösten utan komp, eller sjung och kompa dig själv. Se till att du inte blir störd av att andra lyssnar på vad du gör. Ge låtskrivandet tid. Det tar nästan alltid tid att komma in i ett kreativt flow.

Skapa melodibitar. Känn dig fram. Spela in dig själv, eller skriv ner i noter. Försök komma in i ett tillstånd av flow och var inte bekymrad för hur allting skall hänga ihop, om melodierna får olika tempon, taktarter eller tonarter. Arbeta fram ett tiotal idéer som du känner för.

2. Melodin & ackorden

Melodier och ackord hänger ihop. Många låtskrivare tycker det är svårt att inte skriva melodier utan att samtidigt välja ackord. Om du inte gjorde ackordföljder redan från början är det dags att göra det nu. Ett tips är att känna efter vilka tonarter du tycker att dina melodier kan passa i och börja med att använda de ackord som finns i de tonarterna. Läs mer om tonarter i tidigare blogginlägg: Vikten av rätt tonart – en guide till det perfekta soundet, samt om diatoniska ackord i: Låtskrivande: 7 användbara ackord du måste känna till.

Alltför förutsägbar?
Det går alltid att byta ut de ackord du först valt mot andra ackord. Din melodi får en annan känsla. Det beror på att:

  • De nya ackorden ger andra känslor
  • Meloditonerna får nya roller i de nya ackorden
Prova ibland att reharmonisera, som det heter, det vill säga att byta ackorden mot nya. Det kan ge aha-upplevelser. De ackord som känns mest självklara är ibland också de som gör melodin minst spännande.
 

3. Melodin och formen

Låtar är oftast uppbyggda av formdelar. Den typ av formdel som brukar kallas refräng fungerar på ett annat sätt än formdelen vers. Att använda versar och refränger är vanligt, men låtar behöver inte ha refränger och det finns andra vanliga typer av formtänkande än vers/refräng-tänkandet.

Ett exempel på ett annat form-tänkande än vers/refräng är Vers/stick (eng: verse/bridge-form eller 32 bar form) som också kallas AABA-form. Detta formkoncept var mycket vanligt i populärmusik innan refrängerna blev populära. A-sektionen är den dominerande delen, vanligtvis med en hook vid början och slut. B-sektionen finns för variation. AABA-formen var standardinriktningen i den amerikanska traditionen för mainstream-låtskrivande, känd som Tin Pan Alley. Intresset har kommit och gått genom decennierna och här följer några låtar från 80-talet och framåt:
Vilken typ av form som är vanlig beror på genre. Läs mer om form i vår bok Songwriting: Get Your Black Belt In Music & Lyrics.

Undersök nu vilka av dina idéer som kan användas för formdelar i din låt. Du kanske vill att melodierna du tänker använda ska ha samma tempo, taktart och tonart, prova då att anpassa dem till varandra, men tänk också på att formdelar ibland kan vara ganska olika varandra. Variationen kan göra låten spännande. Skillnaderna kan ge spänning mellan formdelarna.

Två exempel på en poplåt med många olika formdelar som skapar spänning är Let it Happen av och med Tame Impala samt Can’t Stop the Feeling av Justin Timberlake, Max Martin och Johan Schuster (Shellback), framförd av Justin Timberlake.

Tänk efter hur formdelarna du gjort fungerar. Om du, till exempel, tänker använda en viss formdel som refräng behöver den göra det jobb som en refräng skall göra. Om det fungerar bra eller dåligt beror på hur formdelen är gjord men också på hur den fungerar tillsammans med de andra formdelarna. Det är vanligt att en refräng har de här egenskaperna:
  • Skapar mer upplevd energi än de andra formdelarna
  • Har en melodi som ligger lite högre i medeltonhöjd
  • Börjar (och slutar) med låtens mest minnesvärda melodislingor/hook

4. Texten

Nu när du har melodi, ackord och form så finns det mycket som ger idéer och inspiration till en text! Känslostämningen och energinivån är kanske det viktigaste men också skillnader mellan formdelar. Ger låten intryck av att texten har flera teman, kanske med var sitt stämningsläge? Finns det någon del i låten som bryter av och är mycket annorlunda?

Skillnader och variationer kan också finnas inne i formdelarna. Om melodin/ackorden gör någonting oväntat på något ställe borde kanske samma sak hända i texten? Om du skaffar dig en bra överblick kan de ge idéer till detaljerna. Eftersom det mesta (och bästa) i livet handlar om människans känslor, så vinner du på att vara medveten om hur du verkligen väcker känslor hon den som lyssnar. Tricket är att, som det heter, gestalta hellre än att förklara.

Läs mer om detta ämne i tidigare blogginlägg: Så väcker du känslor – utan att förklara för mycket

Skriv nu en text!

5. Arret

När du gör ett arr kan du vinna mycket på att använda en enda rytm som grundidé. Var hittar du grundrytmen? Lyssna på din melodi! Melodier har inte alltid starka rytmer i sig själva men det kan ändå vara tydligt att de passar bättre eller sämre ihop med en rytm eller en annan. Prova att göra några rytmer som är en eller två takter långa. Hämta inspiration från trum- eller percussionrytmer, lyssna på rytmerna i låtar du gillar, eller prova rytmer från inspelningsprogrammets ljudbibliotek. Vad passar ihop med din melodi?

När du arrar kan du låta vissa instrument spela den här grundrytmen medan andra har rytmer som kompletterar grundrytmen. Ytterligare andra instrument, som tex stråkar och syntpads, har ofta mycket lite rytm och fungerar därför också bra ihop med grundrytmen.

När arret är klart är det bara mix och mastring kvar. Visst ja! Innan din låt spelas in av en stor artist ska du verkanmäla den hos ditt rights society (Stim i Sverige), annars kan du till slut inte betala hyran. Har du gjort låten tillsammans med någon annan är det ännu viktigare att inte vänta med anmälan. Ni behöver komma överens om fördelningen INNAN pengarna trillar in.

Sådärja! Slutet gott, allting gott.

Artikel av Johan Wåhlander och Jan Sparby, författare till boken Songwriting: Get Your Black Belt In Music & Lyrics