”Det löser sig i mixen…” Det är ett påstående jag hört och själv tänkt allt för många gånger. Och visst kan det väl vara så, att diverse problem väl löser sig när det är dags för mix. Det kan röra sig om så enkla saker som ett halvtaskigt gitarrljud, en otajt bas, en ostämd virvel, eller vad som helst egentligen. Saker som faktiskt går att råda bot på, men som likväl kan leda till frustration och att mixen aldrig blir riktigt som man tänkt sig, hur mycket det än skruvas och rattas.

På senare tid har min filosofi dock allt mer lutat åt: Är det någonstans du inte ska slarva, så är det under själva inspelningen. Tänk på att 80-90% av en mix bara är volym och panorering, och att mixning faktiskt är ett ”nödvändigt ont. Jag försöker själv spela in med detta i åtanke, att målet är att behöva pilla så lite som möjligt i efterhand, även om det såklart många gånger är lättare sagt än gjort.

Med detta sagt är själva mixningen naturligtvis inte att underskatta, den kan – och ska – naturligtvis bidra till att beröra den som lyssnar. Men mixning handlar, enligt mig, i första hand om att lyfta fram och förstärka det som redan finns och är bra, snarare än att vara en en slags räddningsaktion.

Nåväl, här kommer tre saker som vi vanligtvis försöker fixa i mixen, men som i själva verket borde tas om hand redan under inspelningen.


Det hänger inte ihop

Varje instrument låter bra och spelas bra, var och ett för sig, men det hänger liksom inte ihop? Känns det igen? Vi sträcker oss direkt efter equalizers, kompressorer, rullbandspluggar eller vad det nu må vara, i hopp om att alla instrument tillslut ska smälta samman till en härlig helhet. Ett mycket mödosamt, tidskrävande och ofta enerverande jobb.

Vad vi istället borde göra är främst två saker. Dels hålla koll på att instrumenten inte krockar tonmässigt och uteslutande spelar i samma oktav (om det nu inte är en väl uttänkt plan). Lägg istället fokus på att instrumenten ska komplettera och bära upp varandra. Att arrangera en låt är lite som att bygga ett hus, du behöver alla delar för att det ska funka och bidra till något som håller ihop. Vidare är tajmingen oerhört viktig. Detta är naturligtvis lite lättare att råda bot på i efterhand, även om det kan vara tidskrävande. Eftersträva alltid att spela in så tajt det går, men aldrig på bekostnad av svänget.

Intresset

Är det här verkligen en bra låt? Är den tillräckligt intressant och håller låten hela vägen? Kanske det löser sig i mixen…? Eller så gör det inte det. Vissa menar att en bra låt ska kunna framföras på ukulele och sång och klara sig på det. Jag är inte beredd att gå riktigt lika långt, då varje artist, genre och låt har olika förutsättningar. Men kontentan är att det inte är mixarens, eller mixens, uppgift att göra låten intressant.

Kom ihåg, mixen ska endast förstärka och lyfta fram det som redan är bra, varken mer eller mindre. Många gånger hjälper det att tänka på arrangering av musik likt en film, som byggs upp och håller åskådarens intresse vid liv genom hela upplevelsen.

Soundet

Om du spelar in utan en tanke på mikrofonplaceringar och förstärkarinställningar så skjuter du i blindo. Att flytta en mikron så lite som några centimeter kan ha en avgörande roll för om soundet blir varmt eller kallt, närvarande eller distanserat. Faktum är att placeringen av mikrofoner är långt mycket viktigare än vilka mikrofoner eller preamps du faktiskt använder. Men det kanske löser sig i mixen….?

Om inspelningsresultatet inte blir som du tänkt dig rent soundmässigt så sträcker du dig naturligtvis efter equalizers, reverb eller annat hokuspokus, vilket allt för många gånger bara leder till frustration. Ibland kan det till och med gå så långt att låten aldrig blir klar. Det skulle vara intressant att veta hur många potentiella hitlåtar som faktiskt gått i graven just på grund av detta. Soundet är direkt avgörande för hur vi upplever musiken.

Likväl verkar många tro att mixning handlar om att rensa upp en inspelning, gröpa ur instrument och ”göra plats”. Detta är dock en sanning med modifikation. Om du spelar in på ett sådant sätt att alla instrument har sin naturliga roll och sin plats i ljudbilden är mycket vunnet och väldigt lite efterarbete är nödvändigt. Först då kan den som mixar verkligen lägga fokus på det som är viktigt, nämligen själva musiken.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska