Jag har tidigare skrivit om vikten av att redigera och städa upp i inspelningsprojektet innan det är dags för mix. Detta kan du bland annat läsa om i Därför låter det demo - och så gör du musiken proffsigare. Dagen till ära djupdyker jag i ämnet och berättar lite mer ingående hur jag tänker kring just detta.


1. Gruppera och organisera

Det första jag gör efter att själva inspelningen är klar (eller ibland till och med under inspelningen) är att namnge, organisera och gruppera samtliga kanaler, mycket noggrant. Mina mixsessioner brukar då se ut något i stil med:

bild
Bilden visar ett färdigt projekt i inspelningsprogrammet Reaper.

När detta är gjort åker vanligtvis saxen fram och klipper bort allt överflödigt material. Detta har fördelen att projektet blir mer överskådligt och att slipper du oroa dig för eventuella missljud mellan tagningarna. Dessutom spar du på datorns resurser. Många gillar att även färglägga de olika kanalerna, vilket än mer underlättar visualiseringen, något jag själv borde göra lite oftare… Bland annat är studiolegenden Chris Lord-Alge förespråkar gladeligen detta.


2. Olika sorters missljud

Nästa steg är att zooma in på allt som stör. Det kan röra sig om allt från klickljud, smaskljud och starka konsonanter till brus, sura toner, jordbrum eller oönskad distorsion. Leadsången är speciellt känslig. Jag vet inte hur många gånger jag hört fantastiska låtar och sångprestationer som gång på gång avlett min uppmärksamhet med övertydlig andning, påträngande S och T eller tydliga läppljud.

Nu är det naturligtvis så att jag är smått yrkesskadad och att majoriteten av lyssnare kanske inte stör sig på just detta. Samtidigt är det en balansgång. Vi är människor som gör ljud ifrån sig och ibland kan detta faktiskt bidra till att ge musiken en välbehövlig närhet, nerv och passion. Plocka bort det som är direkt störande och låt det andra vara kvar. Lite skit under naglarna har aldrig skadat och många gånger är det faktiskt något bra.

Samma sak gäller när det kommer till att tonkorrigera leadsången - rätta till det som stör och låt det andra vara. Det är enligt mig direkt plågsamt att lyssna på en 100% pitchad sångtagning. Det är lite som att själen och värmen försvinner. Med detta sagt, vi tycker alla olika och detta är min högst personliga åsikt.


3. Trummor och bas

Om trummor och bas inte hänger ihop fallerar hela mixen. Och den stora boven i dramat är ofta basen i förhållande till baskaggen. Här brukar jag rekommendera manuell redigering, i motsats till kvantisering, eftersom du då fritt kan påverka vad som ska rättas till, om ens något. Det viktiga är svänget och om du redigerar för hårt låter det, precis som med aggressiv tonkorrigering, bara mekaniskt. Små justeringar här och där räcker långt och ger samtidigt ett naturligt och subtilt resultat. Om du kan lyssna genom låten med bara trummor och bas utan att hoppa till (på ett negativt sätt), så är du klar.

Men vad är då egentligen bra redigering? Bra redigering leder lyssnar in i musiken istället för bort från den. Gör vad soms krävs för att musiken ska nå fram, men inte mer. Ibland kan det till och med vara en idé att lägga på lite brus för att maskera vissa delar, hur kontraproduktivt det än må låta. Men det får jag skriva mer om en annan gång.


4. Mer hjälp på vägen

Ibland räcker det dock inte med manuell redigering och då kan det vara bra med lite extra verktyg i verktygslådan. Kika gärna på följande pluggar:

Trevlig helg!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska