Målet med att spela in midi-trummor är i nio fall av tio att få dem att låta så verklighetstrogna som möjligt. Det ska helt enkelt kännas som att en (duktig) mänsklig trummis spelar, med allt vad det innebär. Oavsett genre.

Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.

Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.


Människor har inte perfekt timing

När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.


Människor spelar inte med samma styrka hela tiden

Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.


Människor har bara två armar

I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.


Överkurs

Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips

  • Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound.
  • Jobba med spökslag, det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag.
  • Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch.
  • Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet.
  • Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer.
  • Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl.
  • Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska