Enligt Womens Audio Mission är endast 5% av alla verksamma producenter kvinnor. På svenska Grammisgalan har 4 kvinnor respektive 49 män prisats i kategorin ”Årets producent” sedan priset instiftades. Endast ca 10% av låtskrivarna på Spotify Topp 50 för 2017 är kvinnor. Antalet kvinnliga producenter på samma lista är noll.

– Statistiken talar för sig själv och vi i EQLovesMusic nätverk och ideella förening ville skapa ett projekt som verkligen gör skillnad. Vi tror inte att det finns få musikproducenter som är kvinnor, men det är få som lyckas leva på yrket. Många har varit osynliga och inte fått tillräckligt med cred. Vi vill öka medvetenheten genom inspiration, live-talks och uppträdanden i ett format som är tillgängligt och samtidigt underhållande, säger Melisha Linnell, projektledare för EQLovesFestival som hade premiär på Brewhouse Arena 24-25 augusti.

 Sylvia Massy och Linn Fijal
Foto: Bo Linell Sylvia Massy och Linn Fijal.

EQLovesfestival arrangeras av den ideella föreningen EQLovesmusic som är ett nätverk av kvinnliga och icke-binära musikproducenter. Projektet är ett samarbete med Kultur i Väst, Kulturrådet och Musikverket. Jag åkte dit för att vara med när ett flertal framstående kvinnliga musikproducenter samlades för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet inom branschen.

I den mörka men stämningsfulla lokalen pågår samtal för fullt bland besökarna. Kontakter knyts och överallt hörs diskussioner om musik och kvällens program. Stämningen är på topp, trots branschläget, och framtidstron lyser i allas ögon. Tony Halldin Hultkvist är nöjd med sitt besök:

– Vi får äntligen en chans att lyssna på kvinnliga musikproducenters berättelse av musikbranschen. Nu hoppas jag bara att män tar till sig av vad de säger, ger plats och bjuder in kvinnliga musikproducenter, DJs och ljudtekniker till att dela musikskapandet för hela musiklivets bästa, säger han.

Besökarna fick ta del av ett inspirerande program med panelsamtal, branschmingel och musikframträdanden. Efter att alla blivit välkomnade höll socialminister Annika Strandhäll ett engagerat tal om vikten av ett initiativ som EQLovesFestival och vilken betydelse det har för svenskt musikliv.

EQlovefestival
Foto: Moa WidingRöda mattan.

Enligt mig var en av festivalens höjdpunkter USA meets Sweden där en av världens största musikproducenter Sylvia Massy och Linn Fijal, producent och chef för Benny Anderssons studio Rixmixningsverket, intervjuades av kulturjournalisten Per Sinding-Larsen.
Vi fick höra dem berätta om sina liv i och utanför studion och samtalet bjöd på ämnen som självförtroende, sexism, mikrofonteknik och goda råd:

– You have to find confidence within yourself that you could do this job and just know your stuff. Then there´s no way that you can be pushed aside, sa bland annat Sylvia Massy.

Samtalet mellan de två producenterna var öppenhjärtigt, inspirerande och peppande.
Linn Fijal berättade om sitt arbete som studiochef och konstaterade att sexism är universellt men att man som kvinnlig musikproducent kan välja att arbeta med människor som har liknande erfarenheter och som uppskattar ens arbete.

– I would say work a lot. And if you can´t take the environment create another environment. Look for people that also tired of sexism and work with them. Vi fick även lyssna till intressanta historier om inspelningar med Benny Andersson och Prince och höra svar på publikfrågor som vilka mikrofoner de föredrar vid inspelning av trummor.

Ett stort ögonblick att döma av publikens jubel var när Sylvia Massy spelade upp inspelningsmaterial med Prince och Johnny Cash som aldrig tidigare har getts ut.

Senare under kvällen möttes artisterna och producenterna Ida Redig och Ayla i ett öppet samtal om villkoren i musikbranschen och diskuterade skillnaden mellan att arbeta som signad vs independent. Under lördagens samtal Equality movement in the world diskuterade den brittiska producenten Ebony Bones och Sylvia Massy sin syn på jämställdhetsrörelsen i världen och i branschen.

– When women meet and support each other, incredible things happen, sa bland annat Ebony Bones och stämningen kändes hoppfull.

Londonbaserade producenten och DJ:n Leila Arab som har arbetat med Björk spelade senare musik och under festivalens sista panelsamtal diskuterades hur arbetet för en mer jämställd musikbransch ser ut i Sverige. I panelen fanns representanter från olika projekt och initiativ som driver dessa frågor framåt, däribland: Keychange, Upfront producer network, Musikförläggarna och EQLovesMusic. Som svar på frågan om Sverige är ett föregångsland när det gäller jämställdhetsarbetet i musiklivet svarade Suvi Richter:

– De andra länderna verkar tycka att vi i Sverige har kommit lite längre. När vi kämpar på här så är det lätt att glömma vilka strider vi redan har vunnit och hur långt vi faktiskt har kommit, och det är värt att fira! Annah Björk som lett samtalet sammanfattade avslutningsvis:

– Alla här jobbar verkligen för en förändring och har mycket positivt att berätta och dela. Det finns extremt många kvinnor som jobbar med att lyfta varandra och hela den här rörelsen, men det som hela tiden saknas är att det finns fler män som ger plats för det som ni jobbar för så mycket.