Det vilar någon slags magi över Nya Zealand. När resten av världen säger att det här går ju bara inte, då kliver det fram en skäggig karaktär och säger: “Klart det går.” Ibland blir det en tolv timmar lång film om en härskarring, ibland blir det en funkig groovelåda. Som kan allt.

Synthstrom drivs från Nya Zealand av Rohan Hill och Ian Jorgensen, och deras enda produkt är just Deluge. Efter en lovande start och en tilltro till tidiga köpare, fick de den större strålkastaren riktad mot sig och stal showen på Super Booth 2018. Nu vet världen vilka de är och väntelistan på en Deluge är månader lång.

Synthstrom Deluge

Funklådan från Nya Zealand är lika enkel att förstå som den är överväldigande. Den är en komplett produktionsmiljö med batteridriven hårdvara. Filosofiskt, lite som Teenage Engineerings OP-1, men funktionellt något helt annat. Den är snarare ett eko från början av 2000-talet, när Roland och Yamaha pumpade ut sina plåtmonster för slutgiltig produktion. Men då var inte tiden mogen, datorerna tog över och att jobba taktilt kändes gammalt. Numera vill vi dock äta närodlat, dricka IPA och göra musik med rattar och knappar igen.

Komplett miljö

Medan övriga aktörer har valt att skapa segmenterade produkter, erbjuder Deluge en komplett miljö från idé till slutproduktion. Din definition av slutproduktion avgör hur lämplig Deluge är för dig, men att du kan gå från ingenting till ett komplett någonting råder det ingen tvekan om. Den har en synthmotor som skjuter ut sig VA-oscillatorer och FM-klockor. Den har en sampler som spelar in och strömmar från SD-kort, en sequencer som pratar MIDI och CV och ett sångläge för arrangemang långt bortom loopar på repeat.

Synthstrom Deluge

Vill du gå loss med den live, bjuder den på realtidseffekter, allt från hack och grus till filtervågor och ekon, samt en master-sektion för att trimma din slutmix som du också kan spela in direkt på SD- kortet.

För att du ska gilla Deluge måste du dock gilla dess karaktär, och den utmärks av två saker - hur den låter och hur man jobbar med den. Precis som alla andra instrument, men i det här fallet gömmer sig djävulen lite extra djävulskt i detaljerna.

Synthmotorn, duglig inte minst kring möjligheterna i modulation, är inte dålig. När man spelar oscillatorerna rått, utan effekter eller arbete från filter eller envelo- per, låter det bra. Men där vill man ju inte stanna, och det är när du börjar finlira som Deluge inte når hela vägen. Detta blir tydligare när du bygger fler spår och all- ting svänger, och du ändå undrar varför mixen är lite slö. I händerna på en stor mu- siker låter allt fantastiskt, men för resten av oss är det värt att veta att Deluge är ha- bil, men inte mer, avseende just synthdelen.

Stark sampler

Desto starkare är den som sampler. Om filter och effekter inte riktigt lyfter såg- tandsoscillatorn, så fungerar de desto bättre på samplingarna. Här kan du snabbt ta dig till främmande platser med hysteriska conditionals och retriggers, en kombination av filter och effekter samt ett hamrande på sequencern för att skapa polyryt- miska niostegs-sekvenser till minutlånga drönarsvep inspelade från din kökskran. Kör sedan allt genom den interna samplern, börja om och vänta på Aphex Twin telefonsamtal eller besök från J Dillas vålnad.

Synthstrom Deluge

Förutsatt att ovanstående är något för dig, behöver du bli bekväm med arbets- flödet. Instrumentet är uppbyggt kring en grid på 8 gånger 16 knappar, och liknar en monome med kontrollpanel. Redan där vill man ju älska den.

Matrisen är dock inte bara till för att bygga sekvenser eller skjuta iväg samplingar, den är även en genväg till arbetsflödet. Det innebär att ditt muskelminne har en resa att göra, ef- tersom det mesta nås genom Shift + Någonting, och ibland också någon ratt eller två. Vi snackar en labyrint av kombinationer. Men givet upplägget, har Synthstrom fått till det bra och när du väl kommit igång, då går det undan.

Men det är en delvis främmande upplevelse och du behöver förlika dig med att du inte längre är i klas- siskt XOXO-land. Deluge är en enigma, som Elektrons Octatrack. Den är mer en samling verktyg för möjligheter, snarare än en definierad yta för hur man kan skapa musik. Det finns inget slutgiltigt sätt att använda den på och därmed kan den fungera för nästan vem som helst, var som helst.

Synthstrom Deluge

Omdöme
För den som vill ha en komplett miljö utan dator, då är den självklar. Men även om du bara använder delar av den - samplern, se- quencern, sångläget - så tillför den enorma möjligheter. Att den är batteridriven och blinkar i alla möjliga färger, gör ju inte saken sämre. Man ser den, man vill ha den och man vill inte släppa den ifrån sig. Precis som den där ringen som någon slängde i en vulkan för ett tag sedan.

plus
  • Strålande och flexibel sequencer. Fantastisk sampler.
  • Komplett och batteridriven.
minus
  • Synthmotorn är lite blek.
  • Vissa funktioner känns ofärdiga. Om du är sugen, är väntetiden lång.

Fakta Synthstrom Deluge

Testad: September 2018
Tillverkare: Synthstrom
Pris: 899 US Dollar + frakt och tull
Polyfoni: 64 rösters (uppdelat mellan synth och sampler)
Antal spår: obegränsat
Sequencer: med midi-implementation in och ut, samt intern sequencing av synth och sampler
Song mode: Ja, med Arranger för komplett sångkonstruktion
Anslutningar: 3.5mm mic input - 1/4 line input samt inbyggd mikrofon, Midi In / Ut - 3.5mm uttag för hörlurar, 2 x CV outputs. 0-10v / 4x gate / trigger outputs / trigger clock input och output
Batteridrift: uppladdningsbart Li-ionbatteri
Övrigt: sampler och sample streaming från SD-kort, Live-läge för effekter i realtid och hopp mellan spår och låtar

Betyg 8 av 10