Spikraka studiomonitorer och väl akustikbehandlade rum i all ära, men faktum kvarstår – det går alldeles utmärkt att göra professionella mixar med enbart ett par hörlurar. Allt som behövs är en gnutta tålamod och lite erfarenhet. Faktum är att det finns en hel del fördelar med att mixa i hörlurar. Så låt oss börja med den positiva biten:


1. Detaljrikedom

Inget klår att lyssna i ett par detaljerade hörlurar. Inte ens de dyraste av studiomonitorer kan mäta sig mig att uppleva musiken ”inne i huvudet”. I hörlurar sker nämligen en strikt uppdelning av ljudet mellan vänster och höger öra, vilket visserligen ger en ”onaturlig” ljudupplevelse. Men samtidigt innebär detta att det är lättare snöa in på detaljer och leta efter knäpp, brus, missljud, störande eller krockande frekvenser. Mycket användbart!

Det är också betydligt enklare att jobba med subtila effekter som snarare känns än hörs, vilket många gånger kan vara direkt avgörande för hur musiken faktiskt upplevs. Förutsatt att du har ett par bra hörlurar så klart. Vi återkommer till detta.


2. Inget rum

När du lyssnar i hörlurar slipper du rummets påverkan, på gott och ont. I ett rum som inte är akustikbehandlat påverkas ljudet av oönskade reflexer från föremål och väggar, tak och golv. Detta problem är som bortblåst med hörlurar. Detta innebär till exempel att du inte behöver oroa dig för den ack så förrädiska lågbasen på samma sätt som när du mixar i studiomonitorer.

Ytterligare en aspekt är att det inte spelar någon roll om du vrider på huvudet, eller var du befinner dig i rummet, när du lyssnar i hörlurar. Det låter likadant överallt. Du behöver med andra ord inte ta hänsyn till den så kallade ”sweet spotten” som studiomonitorer ofta kräver.


3. Frihet

Sist men inte definitivt minst är friheten. Friheten att kunna sitta varsomhelst och mixa: Hemma, i replokalen, på tåget, i sommarstugan eller på ett café. Men även möjligheten att kunna kräma på hur mycket som helst utan att störa grannarna. Tänk dock på att du tröttar ut dina öron betydligt snabbare när du lyssnar i hörlurar, jämfört med att lyssna i högtalare. Regelbundna pauser är därför att yppersta vikt.

Med detta sagt finns det naturligtvis en del saker att se upp med, eller åtminstone vara medveten om när det kommer till att mixa i lurar:


1. Stereobredden

Du underbara stereobredd… som mer än gärna upplevs som mycket tydligare när du lyssnar i hörlurar. Detta har bland annat betydelse för placeringen av instrument i stereobilden, eftersom panoreringar känns mer extrema i hörlurar jämfört med högtalare. Detta innebär i praktiken att du förmodligen kommer uppfatta din mix som ganska smal och tråkig när du slänger upp den i ett par vanliga högtalare. Det är med andra ord bra att vara medveten om detta fenomen.


2. Frekvensåtergivning

Om du någongång roat dig med att studera på frekvensåtergivningen hos ett par hörlurar, så du med största sannolikhet också sett att denna är långt i från rak. Detta är inget fel i sig, utan något som är nödvändigt för att passa vår hörsel. Vanligen är diskanten något avrullad, eftersom denna annars uppfattas som för påträngande och basen är mer eller mindre förstärkt. Visserligen hjälper detta dina öron att få en mer ”ärlig” lyssning, samtidigt som det kan bli svårt att bedöma ovan nämnda frekvenser på ett korrekt sätt, beroende på vilka lurar du besitter.


3. Det låter så bra…

Sist men inte minst vill jag lyfta fram att det mesta helt enkelt låter bättre i hörlurar. Lågbasen är fetare, diskanten tydligare och stereobredden djupare. Detta är dock ett problem, eftersom det då blir svårare att mixa objektivt. För att råda bot på detta dilemma är det därför bra att växla mellan två olika typer av hörlurar samt mixa på olika volym. Kombinationen in-ear och vanliga öppna hörlurar är ett utmärkt exempel. Allt hörs helt enkelt lite tydligare i ett par fina hörlurar, vilket många gånger kan resultera i att du ”fegar” när du mixar. Mycket viktigt att ha i åtanke!


Det bästa av två världar

Vi kan ganska snabbt konstatera att det finns både för- och nackdelar med att mixa i hölurar. Jag rekommenderar därför starkt att du referenslyssnar din musik i så många olika ljudsystem som möjlig under resans gång, eller i alla fall när du är klar. Samtidigt vill jag lyfta fram att ett par billiga studiomonitorer faktiskt snarare kan stjälpa än hjälpa din mix, även ur referenslyssningssynpunkt. Ett hett tips är därför att skaffa exempelvis en Avantone Mixcube, eller liknande, som komplement till din hörlurslyssning. Detta är naturligtvis inget måste utan bara en fundering. Tänk också på att det är stor skillnad på hur olika hörlurar låter, precis som med studiomonitorer. Med detta sagt kommer här en liten lista på några...


Populära hörlurar för mixning till rimligt pris

  • AKG K701/702
  • Audio Technica ATH-M50X
  • Beyerdynamic DT 770 Pro
  • Focal Listen Professional
  • NAD VISO HP50
  • Sony MDR-7506
  • Sennheiser HD600/650
  • Ultrasone Pro 750


With a little help from my friends...

Det finns dessutom en uppsjö program för ditt DAW som har för avsikt att få dina hörlurar att låta mer naturtroget, eller som ett par riktiga studiomonitorer för den delen. Hurvida de faktiskt fungerar är dock upp till dig själv att avgöra. Nedan följer några populära alternativ

Lycka till!

Här hittar du tidigare fredagstips

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska