Efter ett sekel av teknisk innovation som har lett till den största utvecklingen av musikskapande genom tiderna, borde vi ju kunna ta den bästa tekniken vi hade och göra den ännu bättre. Det måste ha varit tankarna hos Universal Audio när de bestämde sig för att skapa deras Frankenstein’s monster, modell LA610.

Denna modell är en sammanslagning av två legendariska moduler som lanserades under mitten på 1900-talet; Teletronix LA-2A Optisk Kompressor och en förförstärkare kallad 610 som designades av Universal Audios fader Bill Putnam.

Båda modellerna har använts i åtskilliga produktioner med artister såsom Aretha Franklin, Beach Boys, Van Halen och Coldplay. Listan på kända artister som spelat in med dem är enorm. Dessa två modeller har använts tillsammans så mycket att det känns helt naturligt hur de är permanent ihopkopplade i samma kropp.

Universal Audio LA610 test

Meet the beast
Detta innebär att du får ansvaret över totalt fem(!) elektronrör som förstärker ljudsignalen i olika led, samt en optisk fotocell som hanterar modulens kompression.

Först i signalkedjan ställer du insignalen och väljer vilket motstånd strömmen ska ha. Detta gör att du kan behandla olika ljudkällor på ett sätt som ger signalen ett riktigt trevligt välkomnande in i enheten. Det finns även reglage för fantommatning till mikrofoner, samt en pad på -15dB och ett reglage som fasvänder signalen vid behov.

Universal Audio LA610 test

Dags för magi
Elektronrör kan göra magi med ljudsignaler, men här gäller det att vara noga med nivåerna för att inte äventyra dynamiken helt och hållet. Den första av LA610’ans tre stora rattar bestämmer hur hårt du vill driva in signalen i modulens EQ-segment där du kan reglera energin i det lägsta, upp till 70/100/200Hz, och det högsta frekvensbandet, från 4.5/7/10kHz och uppåt.

Därefter rattas den optiska ompressorn in, och det är i denna som det verkliga värdet finns i LA610:an. Trots att signalen komprimeras behandlas endast de frekvensband som är för starka, medan resten av signalen behåller sin karaktär, vilket bevarar klarheten och gör ljudet väldigt transparent. Den tredje ratten tillåter dig att korrigera signalstyrkan från LA610:ans output.

Till sist finns ett reglage som växlar mellan kompressorns karaktär, från en mjukare effekt till en limiter-funktion som är väldigt aggressiv. Du kan även strunta i kompressorn fullständigt och endast använda modulens förförstärkare.

Universal Audio LA610 test

Omdöme
Ska du investera i en LA610 bör du vara medveten om att det är en högpresterande produkt med väldigt snävt användningsområde. Kortfattat är den ett klockrent val för de som vill få ut det mesta av en sånginspelning. Dess jämna karaktär och kirurgiska ljudbehandling gör att vokaler låter nästan färdigt mixade om den ställs in korrekt.

Den har även en helt suverän inverkan på basar, vilket gör den till ett enastående komplement till produktioner som behöver specialverktyg. Är man däremot rädd för att uppfattas som audiofil ska man nog koppla upp denna i en garderob långt bort från studion, så att man kan rycka på axlarna och le lite generat när någon kommer in och undrar varför inspelningen låter så snuskigt bra.

Pris: Från 16 895 kronor hos Prisjakt.

Fakta Universal Audio LA610

Testad: September 2018
Typ: Channel strip
Tillverkare: Universal Audio
Kontakt: Deluxe Music
Input: 1x balanserad XLR (line), 1x balanserad XLR (mic), 1x ¼" tele (instrument)
Output: 1x balanserad XLR (line)
Impedans: Mic, 500Ω eller 2kΩ; Line, 20kΩ; Hi-Z, 2.2MΩ eller 47kΩ
Mått: 48.3 cm x 8.9 cm (2RU)
Vikt: 5.4 kg
Pris: ca 13 000 kr
Testutrustning: Neumann U87, SM7B, mikrofoner, Fender American Professional Precision Bass

plus

10/10 på sång
Otroligt transparent kompression
Vintageutrustning i modernt utförande

minus

Endast mono
Snävt användningsområde
Högt pris

Betyg 9 av 10

Universal Audio LA-610 MKII Pris vid test: 16895 kr.

Bästa pris just nu: 16995 kr