Innan vi drar igång ska vi dock reda ut begreppet volymstark. Jag menar i första hand inte uppmätt ljudstyrka, utan upplevd. Det är stor skillnad. En apa kan slänga på en limiter på mastern och dra på till max. Men det krävs långt mycket mer än så för att din musik ska andas och leva och samtidigt upplevas som volymstark, när den ställs mot annan musik på exempelvis Spotify eller iTunes.

Vad jag försöker säga är att det inte enbart handlar om LUFS - utan hur du faktiskt mixar och balanserar din mix, både frekvensmässigt och dynamiskt. Detta kräver erfarenhet, god lyssning och inte minst känsla för musiken. Med detta sagt finns det framförallt två saker jag vill att du fokuserar på och ger lite extra tanke och energi nästa gång du mixar.


Kompression

Det första som är viktigt att förstå är att: Ju mer du komprimerar, ju mindre botten får du (frånsett om du använder sidechaining och lämnar botten orörd). Reflektera över detta en stund… De flesta kompressorer älskar nämligen låga frekvenser, där den mesta av energin samlas i en mix. Därför är det extremt viktigt att hålla koll på hur stark signal du matar kompressorn med. Här handlar det helt enkelt om en kompromiss mellan mixens karaktär och hur du väljer att fånga transienterna, de snabba volymtopparna (trummor och dylikt) och hur detta i förlängningen påverkar bottnen.

TDR
TDR Kotelnikov är en mångsidig kompressor för både mix och master som stödjer sidechaining med high-pass filter.

Du vill med andra ord hitta en sweetspot, vilket så klart är en balansgång. Exakt hur du gör detta går inte att förklara, utan är något som måste kännas och upplevas då varje mix är unik. Det är dock inte ovanligt att slänga på en equalizer efter kompressorn för att återställa förlorande frekvenser, exempelvis lågbas. Kontentan är dock att inte komprimera för mycket, om det inte är i kreativt syfte, för att på så vis bibehålla både dynamik och botten. Lyssna och åter lyssna.


Equalizer

Att få mixen tydlig och volymstark utan att bli påträngande är ett kapitel för sig och något som alla musikproducenter och ljudtekniker brottas med. Här spelar varje enskilt instrument en avgörande roll. Mitt bästa tips är att verkligen lägga tid på att plocka bort störande frekvenser i mellanregister och diskant. Oavsett om det handlar om sång, gitarr, trummor, bas, piano eller synthar.

Allt påverkar allt och uttrycket ”många bäckar små” gör sig lätt påmint. Samtidigt som jag är en stark förespråkare att inte snöa in för mycket på detaljer, så är det samtidigt just i detaljerna det sitter när det kommer till att få mixen att kännas välbalanserad och spännande.

Jobba därför "alltid" med smala filter när du letar efter och skär bort det som stör frekvensmässigt på varje kanal. Svep fram och tillbaka över hela frekvensområdet och lyssna efter tjutande, ihåliga och påträngande toner. Plocka sedan bort dessa, med samma smala filter. På så vis behåller du instrumentets ursprungliga karaktär, samtidigt som du löser problemet utan att det låter tråkigt och dovt. Detta är också ”svaret” på hur du får en diskantrik mix som inte är tunn och jobbig att lyssna på.

fab
Fabfilter Pro-Q 2 är en utmärkt equalizer för att svepa efter och plocka bort oönskade frekvenser. Bilden visar ett Q-värde på 40.

Summan av kardemumman blir således: Håll koll på botten när du komprimerar och komprimera inte för mycket. Jobba gärna med en equalizer efter kompressorn för att återställa förlorad botten och se till att plocka bort störande frekvenser med smala filter. Och vips så är du åtminstoende ett eller två steg närmare din drömmix.

Lycka till!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby delar med sig av olika inspelnings- och mixningstips. Här hittar du tidigare fredagstips.

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska