Hög- och lågpass-filter är tveklöst ett av de bästa verktygen för att rensa upp och skapa utrymme bland dina instrument när du mixar. En grundläggande förståelse för dessa filter och hur de ska användas är enligt mig extremt viktigt för att få till ett bra slutresultat.

eq
Bilden visar ett vanligt högpass-filter, som också kallas low-cut eller high-pass

Två skolor

Det finns egentligen två tydliga skolor när det kommer till just användningen av filter. Dels de som menar att framförallt högpass-filter ska användas på samtliga kanaler. Och de som hävdar att filter endast ska användas på de kanaler där de verkligen gör nytta. Viktigt att förstå i sammanhanget är dock att båda skolorna egentligen vill samma sak: Nämligen att skapa utrymme i botten och toppen, utan att mixen förlorar sin värme och tydlighet.


En varm och gosig mix

Dagens fredagstips förespråkar inte det ena eller andra tillvägagångssättet, utan lägger i istället fokus på själva syftet: En varm, gosig och separerad mix med bibehållen tydlighet och luft.

Problemet med användandet av filter i allmänhet är att om vi skär bort för mycket med hög-passfilter så låter det kallt och sterilt. Eller för dovt och livlöst med låg-passfilter. Detta försöker vi sedan råda bot på genom att kompensera med en massa analoga pluggar i hopp om värme. Eller ännu värre boostar vi hej vilt frekvenser som vi egentligen inte har någon koll på. Du löser med andra ord ett problem, men skapar i nästa steg ett nytt.

Nu påstår jag inte att du ska sluta med analoga pluggar, de är underbara om de används på rätt sätt. Jag menar bara att du inte ska börja med att skapa problem när du mixar, som sedan måste lösas. Det blir lätt många pluggar i signalkedjan så att säga. Vad är då mitt förslag?


Filter på nygammalt vis

Det hela är ganska enkelt: Boosta vid samma frekvens som du skär bort, både gällande hög- och låg-passfilter. Men bara på de kanaler där det verkligen behövs. De kanaler som är bärande för mixen. Exakt vilka instrument är med andra ord svårt att säga och skiljer sig från gång till gång. Låt säga baskagge, bas, virvel, gitarrer och sång, för enkelhetens skull.

eq fix
Bilden visar en baskanal med samt hög- och lågpass-filter med -24 dB lutning och en peak på de avrullade frekvenserna.

Detta fenomen kallas även resonant peak (resonanstopp) och är vanligt inom den analoga världen, fast sker då naturligt genom bristerna i elektroniken. Vad som händer är helt enkelt att du förstärker de frekvenserna som skurits bort, vilket i praktiken innebär att du blir kvitt muller, eller väsande ljud om du använder låg-pass, men samtidigt lyfter fram det du faktiskt vill höra. Detta lämnar både plats i mixen och ger ett mer fokuserat ljud, med mindre påträngande mellanregister. Hur mycket du ska boosta går (som vanligt) inte att säga, men åtminstone 2-3 dB för att det ska ge ett hörbart resultat.

Nåväl, ett ljudexempel säger mer än tusen ord. På med hörlurarna!

1. Bas: Vanligt hög- och låg-passfilter
2. Bas: Resonanstopp-filer

Vid en första lyssning kan skillnaden kanske tyckas aningen subtil. Men fokusera på bottnen, hur den tjockas till på ett härligt sätt, samt toppen där strängljudet och attacken kommer fram. Samtidigt som
instängdheten försvinner. Tänk dig sedan att du jobbar liknande med övriga viktiga instrument och vips så är summan av kardemumman något riktigt gott och välljudande. Många bäckar små...

Och så var det med den saken.

Lycka till!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby delar med sig av olika inspelnings- och mixningstips. Här hittar du tidigare fredagstips. https://m3.idg.se/om/fredagstipset

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska