Att köra fast och göra fel är en högst naturlig, för att inte säga en självklar del i allt skapande och lärande. Så även inom musik och andra konstformer. Jag vet inte hur många gånger jag trampat runt i samma gamla hjulspår och gång på gång upprepat mina felsteg. Men misslyckande föder kunskap. En klyscha, men nog så sann.

Observera att detta är mina högst personliga observationer och inga absoluta sanningar. Du behöver naturligtvis inte hålla med om allt, eller något alls för den delen. Så med risk för grova generaliseringar och tröttsamma floskler…

1. Det spelar ingen roll vilket inspelningsprogram du använder. Alla låter lika bra, eller dåligt.

2. Mixning är 90 procent inspelning, volym och panorering, resten är bara grädde på moset.

3. Du kommer aldrig bli 100 procent nöjd, vänj dig vid tanken och gå vidare.

4. Om du kör fast, börja om från början istället för att skruva in i absurdum. Du spar garanterat tid.

5. Ju mer du trasslar in dig i tekniken desto svårare blir det. Använd färre verktyg, inte fler. Jag brukar tänka ungefär som så här: En bra låt ska kunna framföras på bara ett instrument plus eventuellt sång.

6. Det spelar ingen som helst roll hur baskaggen låter om inte musiken får dig att stampa takten. Det är med andra ord lätt att snöa in på detaljer istället för att fokusera på det som faktiskt är viktigt.

7. Kompression är överskattat. Bli istället bästa vän med automatiseringen. Eller rättare sagt, alla effekter är överskattade. Lägg mer fokus på känsla och energi. Du kan sällan trolla fram det som inte fanns där från början.

8. De bästa av idéer föds sällan i studion, utan när du gör något helt annat, som att promenera, diska eller sitta på toaletten. Att ta pauser är därmed oerhört viktigt., inte bara för att spara på hörseln.

9. Använd en equalizer före reverb så sitter de bättre i mixen. Ett low cut-filter runt 600Hz, ett high cut-filter runt 10 kHz samt en dipp på -3db vid 2 000 Hz är en bra utgångspunkt. Den grötiga basen försvinner och den väsande diskanten mjukas upp.

10. Eftersträva alltid att skapa något unikt och ställ dig själv frågan: Vad gör just min låt speciell? Varför ska lyssnaren lyssna vidare? Din mix ska hålla hela vägen och klara sig utan onödiga transportsträckor.

11. Lita på ditt eget omdöme och din smak. Detta gör just dig unik.

12. Tycker du att något instrument låter för starkt i mixen, men är osäker på hur mycket det ska justeras? Testa då att sänka kanalen med -3dB och se om det känns bättre. Och tvärt om, om något låter för svagt. Ofta räcker det med 3dB hit eller dit. Fråga mig inte varför.

13. Spela instrument du inte behärskar. Eller utgå från ett instrument du vanligen inte skriver musik på. Begränsningar är ofta förklädda fördelar, som i sin tur kan leda till oanade och spännande resultat. Så även inom musikskapande.

14. Midi i kombination med kvantisering låter inte tajt, bara stelt, omänskligt och mekaniskt.

15. Soloknappen kan stjälpa mer än att hjälpa. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas. Självklart behöver du stundvis snöa in på detaljnivå och leta problemfrekvenser som stör, men det är en en annan femma.

16. Lyssna på musik du vanligtvis inte lyssnar på. Om du ständigt lyssnar på samma sak och samma genrer så lämnas det inte särskilt mycket utrymme för nyskapande. Vig en dag till att enbart lyssna på Mozart, eller varför inte dansband?

17. Samarbeta. En självklarhet kanske, men inte självklar för alla. Att få input och inspiration från andra är guld värt i skapandeprocessen.

18. Det är slutprodukten som är det viktiga, inte vägen dit. Gör vad som krävs.

19. Om du saknar inspiration så är filmer, tidningar och böcker en outtömlig källa. Ibland räcker en enda mening för att skapa en hel låt.

Bonustips: Det var inte bättre förr.

Lycka till!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby delar med sig av olika inspelnings- och mixningstips. Här hittar du tidigare fredagstips. https://m3.idg.se/om/fredagstipset

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska