Det som gör denna tvåbands-equalizer (eller tre band, beroende på hur du räknar) så speciell är att du kan öka (boost) och sänka (attenuate) samma frekvens samtidigt, vilket kan låta aningen kontraproduktivt, men som ger ett speciell och användbar karaktär. Något som ljudtekniker genom åren lärt sig att utnyttja.

In regards to the EQP-1, the term “magical” seems to be appropriate. There’s something about a Pultec EQP-1 that enhances anything you run through it, even if you don’t apply any EQ. There’s a glow that happens within the tubes and transformers that adds some weight in the low end and opens up the top. - Vintage king.


Low-end trick

Det så kallade low-end-tricket går ut på att du ökar och minskar det låga bandet exakt lika mycket. I mastring är det vanligt att öka exempelvis 30 Hz med ungefär 2-3dB och minska med lika mycket, vilket i sin tur resulterar i att 80 Hz förstärks och att 200 Hz sänks något, samtidigt som lågbasen får en knuff och rensas upp.

Vidare kan du göra likadant med det högre bandet runt 10-12 kHz, vilket öppnar upp mixen, samtidigt som diskanten mjukas upp på ett skönt sött. Låter det krångligt? Ingen fara - bakgrunden till hur detta fungerar på ett rent tekniskt plan är naturligtvis ingenting du behöver känna till, det är bara att ratta på och lyssna. Kontentan är att du ökar och minskar lika mycket och svårare än så är det faktiskt inte.

pultec
Bilden visar Pultec-klonen Blackrooster VEQ-1P och low-end-tricket i en mastringssituation.

Andra användningsområden

Pultec EQP-1A fungerar givetvis inte enbart i mastringssituationer, även om detta var equalizerns ursprungliga uppgift. Bas, baskagge och till och med sångspår kan absolut må bra av lite Pultec-färg. Du behöver dock inte känna att du ”måste” boosta och öka lika mycket, det är som sagt bara ett trick. Ibland funkar det, ibland inte. Skruva, ratta och lyssna - kanske det enbart en boost eller sänkning du behöver?


Kuriosa

Low-end-tricket uppmärksammandes första gången i samband med den amerikanska hiphopgruppen A Tribe Called Quest och musikproducenten Bob Powers. Värt att notera är att det ursprungliga tricket även innefattade att signalen först kördes genom kompressorn dbx 160XT med en ratio på 6:1.

Lycka till!

Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby delar med sig av olika inspelnings- och mixningstips. Här hittar du tidigare fredagstips. https://m3.idg.se/om/fredagstipset

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se. Tänk på att jag får ganska många mail, vilket är underbart trevligt, men att det ibland tar lite tid för mig att svara.

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska