Kan låta 60- och 70-tal

För enkelhetens skull kopplar vi in ASP800 via den digitala, optiska adat-ingången på Audient iD14. De två är för övrigt en utmärkt kombo. Vi mjukstartar sedan med de ”vanliga” mickingångarna och kan redan där konstatera hur bra den här produkten är. De i sig skulle motivera oss att använda ASP800, och spänningen stiger inför kanal 1–2. Ger HMX verkligen en varm och skön 1960-talskaraktär? Och ger Iron verkligen den där lite skitiga men liksom gnistrande 70-talsvibben?

Vi testar med sång, elbas, stålsträngad gitarr och trummor, och svaret på båda frågor är ett tveklöst: Ja! Audient gör det enkelt att få fram just de där ofta eftersträvade kvaliteterna, utan att man behöver investera i dyra rör-preampar eller vintage-bandare. Gött!

Omdöme

Riktigt bra förförstärkare kan göra stor skillnad för ljudkvaliteten, så man behöver inte ha en stor proffsstudio för att en ASP800 ska vara befogad. Med härligt årgångsljud på två av ingångarna, adat-utgångar och flera andra matnyttiga funktioner är dagens testobjekt intressant i både slott och koja. Lite synd att den saknar strömbrytare och inte har tele-utgångar till det analoga, men frånsett det har vi bara gott att säga. Rekommenderas varmt!


Förnämlig ljudkvalitet
Härlig, varierbar retrokaraktär på två av ingångarna
Enkelt att använda
Prisvärd


Saknar vanliga tele-utgångar
Saknar strömbrytare

Betyg 4 av 5

Fakta

Typ: Mikrofonförstärkare och A/D-omvandlare
Tillverkare: Audient
Kontakt: Sennberg
Mic-gain: 0–70 dB
Pad: -15 dB
Fantommatning: 48 ± 4 V
Frekvensomfång: 10 Hz–100 kHz
Signal-brus-förhållande: > 90 dB
A/D-omvandling: Burr-Brown
Dynamik: 116 dB A-viktat
Samplingsfrekvens: 44,1, 48, 88,2 samt 96 kHz
Anslutningar: 8 st xlr/tele in, Tascam DB25 balanserad ut, adat (Smux) ut, 2 st direct-in, Word-clock ut
Vikt: 4,5 kg
Storlek: 1 RU, 482 x 286 x 44 mm (inklusive Word-clock-kontakten)
Pris: 7 500 kr

Testutrustning
Audient iD14, ljudinterface
Aston Origin, mikrofon
Neumann TLM103, mikrofon
Dynaudio DBM50, monitorer
AKG K240S, hörlurar