Hittar det berömda soundet
Golden Age gör ingen hemlighet av att detta är en kompressor med en speciell karaktär. Optisk kompression arbetar lite annorlunda än elektronrör eller transistorer, och attack/release-reglage behövs därför inte. Konstruktionen här innebär också en subtil, musikalisk distorsion i signalkedjan, och bland annat däri ligger karaktären och tjusningen.

Vi testar att köra virveltrumma genom Comp-3A, lämpligen då med den till ändamålet lika legendariska micken Shure SM-57. Efter lite dribblande med inställningarna hittar vi snabbt den klassiska karaktären med rätt klipp i attacken. På elbas ger kompressorn också en tydlig punch som sitter som en smäck i en rockmix utan att pumpa. Det samma gäller sångtagningar, och där har man glädje av HF-kontrollen, som ökar kompressorns känslighet för mellanregister och diskant.

Omdöme

Det är få förunnat att kunna skaffa en begagnad Urei LA-3A optisk kompressor, och mjukvara gör inte riktigt originalet rättvisa. Med Golden Age Comp-3A kommer man dock nära, och det för en ringa slant. Det är, liksom 2A-varianterna, en burk med attityd och vintagekaraktär, och därmed inget för den som vill ha något helt transparent och neutralt, men till trummor, gitarr, bas och sång ger Comp-3A precis det där sköna klippet som kan vara så svårt att få fram på andra sätt. Och snygg är den ju också.


Välljudande
Enkel att hantera
Prisvärd


Lite tröga omkopplare

Betyg 4 av 5

Fakta

Typ: Fotoelektrisk (”optisk”) kompressor
Tillverkare/kontakt: Golden Age Project
Kanaler: 1
Frekvensgång: - 3 dB vid cirka 10 Hz–45 kHz
Ingångsimpedans: 10 kOhm
Storlek: 213 x 89 x 97 mm (b x h x d)
Pris: Cirka 4 500 kr

Testutrustning:
Neumann TLM-103, mikrofon
Shure SM-57, mikrofon
Apogee Duet 2, ljudkort
Dynaudio DBM-50, monitorer
AKG K240-Studio, hörlurar